moet de woningbouw/verhuurder meebetalen aan schutting?

Ik woon in een koophuis, mijn buren huren hun huis. Onze tuinen worden gescheiden door buxushagen, maar ik wil dit graag laten vervangen door tuinhekken (mits de buren akkoord gaan natuurlijk). Mijn buren willen hier waarschijnlijk niet financiëel aan bijdragen, zou ik (via hen) kunnen vragen of de woningbouw meebetaald?

Dezelfde vraag heb ik ook voor de poort naar de tuin. Deze is heel hard aan vervanging toe, maar zit aan de poort van de buurman vast. Als ons deel vervangen wordt, zal zijn deel ook vervangen moeten worden (wat ook nodig is).

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
9.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk niet dat de woningbouw daar mee instemt. Er worden geen kosten gemaakt die niet nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De woningbouwcorporatie zal waarschijnlijk geen medewerking verlenen aan plaatsen schutting, aangezien er al een goede erfafscheiding (buxus) aanwezig is. M.b.t. de poort zou je kunnen vragen, als zijnde mogelijk noodzakelijk onderhoud.

Antwoorden (3)

Inrichten van tuin- en erfafscheidingen valt niet onder de woningbouw, tenzij het een doel heeft bij nieuwbouw. Als je buren niet willen meebetalen, zal je de lasten zelf moeten dragen.
Ivana
9 jaar geleden
Natuurlijk staat vragen vrij, maar het is afhankelijk van een aantal dingen:

- Is de schutting aan vervanging toe? Als het hier gaat om verfraaiing en de schutting is niet daadwerkelijk aan vervanging toe, dan hoeft de verhuurder niet mee te betalen.Er staat immers een deugdelijke afscheiding.
- Stond de schutting er al toen de huurder de woning betrok? Er staat als het goed iets over in het huurcontract. Dus wie is de eigenaar van de schutting. Als de huurder de schutting zelf ooit heeft geplaatst, hoeft de verhuurder niet mee te betalen (soms zet de woningbouw alleen een paar paaltjes met wat ijzerdraad)

Over het algemeen is mijn ervaring dat woningbouwverenigingen niet moeilijk zijn als iets daadwerkelijk aan vervanging toe is.
Ik zou het gewoon voorstellen aan de buren en dat ze het even voorleggen aan de woningbouw.

Overigens is een andere oplossing, mocht je er niet uitkomen, een schutting te plaatsen op je eigen erf. Dit zorgt er natuurlijk voor dat je tuin iets kleiner wordt, maar dan ben je wel de enige die iets te zeggen heeft over de schutting.
Uiteraard moet je je wel houden aan de regelgeving ten aanzien van schuttingen, maar verder ben je dan vrij om materiaal, vorm en kleur te kiezen. Uiteraard is het onderhoud dan ook voor jou (ook aan de kant waar de buren tegenaan kijken)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vziw dienen dit soort zaken in eerste instantie in onderling overleg geregeld te worden. Je kunt dus de woningverhuurder aanschrijven en zeggen dat de poort aan vervanging toe is, dat dit gezamenlijk moet, en dat je daarom graag medewerking/vergoeding wil.
Vervanging hagen door hekken vrees ik dat verhuurder niet aan gaat meebetalen, maar nee heb je, ja kun je krijgen.