Kan ik een brandende kaars ( een wax kaars of een olielamp in glas) op een bamboe schaal zetten?

3 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Met een glazen onderzetter / kaars of waxine-lichtje houder kan het zeker.
Inekez1
3 jaar geleden
Kaars niet rechtstreeks op de bamboe schaal zetten. De vettige vlekken van het kaarsvet krijg je er moeilijk weer af. Een gekleurde kaars kan kleur afgeven aan de schaal. Dus alleen al daarom altijd een metalen of glazen kaarshouder of schoteltje eronder. Daarmee vang je meteen eventueel druipend kaarsvet op en voorkom je dat de lont tot op het bamboe brandt en een schroeivlek maakt.

Antwoorden (1)

Zolang de brandende pit van de kaars niet in contact komt met de bamboe-schaal is er geen gevaar. Als de kaars helemaal op zou branden en je hebt geen brandveilige bescherming onder de kaars (b.v. glazen schaaltje o.i.d.) kan er een schroeiplek ontstaan, maar brand zal er niet gauw uitbreken. Bovendien laat je een brandende kaars nooit onbeheerd achter.
Een olielampje in glas kan nooit kwaad, want echt heet worden ze niet.