Kan ik voor het aanleggen van een kruidentuintje gewoon de potjes basilicum en tijm gebruiken die je koopt in de supermarkt?

Van zo'n potje gebruik je meestal maar een deel en weggooien is zonde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.4K

Het beste antwoord

Supermarkt kruiden in een potje zijn bedoeld om op te gebruiken. Tuincentrum kruiden zijn bedoeld om te planten en te laten groeien. Bij de laatste is meer aandacht gegeven aan de ontwikkeling en het niet-beschadigen van de wortels dan bij de eerste. De overlevingskans is daarom groter. Net als een kerstboom met kluit wel langer mooi blijft dan zonder kluit, maar omdat de meeste wortels eraf zijn gesneden bij het rooien haalt hij het vrijwel nooit in de tuin.
Dus het kan wel, maar de kans dat hij het haalt is kleiner dan wanneer hij ervoor gekweekt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het kan zeker, maar voor een kruidentuintje is het vaak het beste om de kruiden zelf te zaaien. De potjes in de supermarkt zijn juist gemaakt om in een potje te hebben. Daar kan je ze ook wel een paar dagen in laten staan. Maar je hebt helemaal gelijk dat het zonde is om die mooie kruiden als verse basilicum en tijm weg te gooien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou moeten lukken , zelf heb ik zo"n potje bieslook geplant en er al veel plezier van gehad.
12 jaar geleden
Ik zet ze gewoon in de tuin. Basilicum en munt krijgen buiten wel een harder blad, maar wel veel sterker van smaak. Maar ook Peterselie, selderij, thijm gedijdt hier prima. rechtstreeks van de AH in de tuin gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip: haal een bosje selderie en peterselie van de markt en snij de wortels er ruim af.
In vochtige grond zetten en een paar weken later heb je er plantjes van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb buiten op een zonnige muur een bloembak hangen en daar heb ik op hydrokorrels een laag potgrond gelegd.
Hierop heb ik een potje rozemarijn, een potje tijm, en een potje bieslook neergezet. Ik heb de ruimten rondom ook opgevuld met potgrond en elk jaar komen ze terug.
Het is een halfrondebak dus er is niet meer plaats voor meerdere plantjes. Op de vensterbank in de keuken heb ik een smal langwerpig bakje neergezet en daarin staan basilicum en munt. Ik pluk nl. vaak een paar blaadjes hiervan af en binnen blijven ze malser en weet ik zeker dat ze genoeg water krijgen. De buitenkruiden kunnen namelijk langer met weinig water en die houden van veel zon. Het zijn allemaal supermarktplantjes en ze doen het erg goed. Hetzelfde bieslookpotje bloeit en groeit nu al 4 jaar en blijft vol 's zomers. Alleen de tijm heb ik na 3 jaar vervangen.
Zo'n bak heeft ook nog eens sierwaarde later in het seizoen. Er komen namelijk allerlei bloemetjes in .
Zorg wel dat er wat gaten in de bodem van de bak geboord zijn, dan kan het overtollige water afvloeien en staan ze niet met de voetjes in het water.:)
amc
12 jaar geleden
je kan deze idd gebruiken maar let op wildgroei zeg maar dat je het plantje niet teveel laat uitlopen. Dus geregeld ff toppen. Sommige zijn te kwetsbaar voor buiten maar bv peterselie en bieslook zijn prima voor in je tuintje.
Verder heb ik al weken lang een potje basilicum op de plank staan in de keuken, doet het prima.
Als de blaadjes een beetje gaan hangen een laagje water onder in het het potje en hij 'bloeit' weer op, geen water op de aarde doen maar in het potje en laagje water
Bronnen:
12 jaar geleden
Ja dit gaat zeer goed. Belangrijk is overigens dat je de planten eerst laat wennen aan het weer buiten. Als je ze op een mooie dag buiten in de tuin uitplant, loop je een groot risico dat zeker basilicum zijn bladeren verliest: De planten zijn vaak in kassen gewkeek en kennen het weer buiten nog niet: Extreenhome verdampingh is het gevolg, waardoor de planten 'verbranden'. Gedurende een paar dagen 's avonds buiten zetten, uit de wind en zon, en ervoor zorgen dat de warmste uren van de dag compleet beschut & in de schaduw worden doorgebracht. Na een weekje zouden ze een stuk beter tegen het buitenklimaat moeten kunnen. Zie ook afharden op http://tuinhoekje.nl/verzorging/voorzaaien/