Hoe kan je een kleedje van schapenvacht soepel houden?

Ik heb thuis een kleedje liggen van een schapenvacht. Hij wordt nu een beetje ruw. Ik zou graag willen weten hoe ik het kleedje weer zacht en soepel krijg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
7.3K

Het beste antwoord

Bij vraag en antwoord op deze site kun je nog meer info halen.

Vraag: het vel van mijn vacht is hard geworden: wat nu?
Antwoord: een oude of te snel gedroogde vacht kan een stug, hard vel hebben. De van nature aanwezige lanoline is dan opgedroogd. De oplossing is een lanolinebad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wassen met een beetje wasverzachter!

Toegevoegd na 21 seconden:
Met de hand wassen dan he!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met schapenvet... Wrijf dat vet erin, dan is die weer zacht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier wat professionele info:

Schapenvacht.
Huiden en vachten zijn van nature uit al vuilwerend en gemakkelijk in onderhoud.
Ze bezitten een zelfreinigende werking.

Vachten die net van de looierij komen hebben soms een sterke geur bij zich , na verloop van tijd neemt de vacht de omgevings geur aan.
Hang uw vacht regelmatig in de frisse lucht, zodat aangenomen geuren verdwijnen en de vachtstruktuur zich kan herstellen.
Daardoor zal wassen niet nodig zijn , het is al voldoende om vervuilde plaatsen met een vochtige doek te reinigen en het na te drogen met een droge doek.
Natuurlijk kunt uw schapenvacht ook wassen , maar beter van niet,doe dit alleen als het ECHT NOODZAKELIJK is!
Alleen de medicinaal gelooide vachten zijn geschikt om op 30 graden wolwas te wassen.

De medinale schapenvachten hebben een speciale behandeling ondergaan.
Wol en leer bestaan uit 100% dierlijke eiwitten ,kiemen,schimmels,bacterien en virussen vinden hier geen voedingsbodem en planten zich niet voort.
Daarom is een schapenvacht dat op 35 graden gewassen is , hygienisch zuiver.
Alleen hand of machinewas op fijnwas /wolwas programma , niet centrifugeren.
A.U.B. alleen een PH neutraal fijnwasmiddel of speciaal lamsvel shampoo/HIDE RUG CLEANER gebruiken.
De vacht met zuiver water (op exact dezelfde termperatuur houden ) vele malen naspoelen.
Om het droog proces wat te bespoedigen ,moet het water het water uit de vacht gedrukt worden.
daarna de vacht op een luchtige plek laten drogen, maar in geen geval in de zon of direkte warmte bron (verwarming / fohn etc) gebruiken.

Tijdens het droogproces de vacht meerdere malen aan de lederzijde masseren zodat het leder soepel blijft.

Na het droogproces de vacht goed opschudden.
Met een borstel, welke men ook gebruikt voor langharige katten en honden , de vacht weer voorzichtig opborstelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook zo'n kleedje. En ik klop het natuurlijk regelmatig buiten uit en stofzuig het. Ik laat het ook wel eens in een zacht regentje buiten hangen en droog het daarna bij de verwarming.
Een paar keer per jaar maak ik het goed schoon en desinfecteer ik het met een stoomapparaat. En het is bij mij eigenlijk altijd soepel.