Is een warmtepomp milieuvriendelijk?

Ik heb altijd begrepen dat een airco veel energie gebruikt.
Momenteel is een warmtepomp een alternatief voor een gasgestookte centrale verwarming omdat gasloos de standaard wordt.

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-en-verlichting/huishoudelijke-apparaten/airco-en-ventilatoren/

https://www.koelplan.nl/klimaatoplossingen/warmtepomp

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Klassieke verwarmingssystemen halen alle energie die ze nodig hebben uit fossiele brandstoffen. Een warmtepomp haalt warmte uit de natuur (water, grond, lucht) en geeft die warmte af aan het verwarmingssysteem dat geïnstalleerd is in je woning. Je gebruikt dus warmte die aanwezig is in de natuur om je woning te verwarmen. Bovendien is de natuur een onuitputtelijke, hernieuwbare energiebron.
Een warmtepomp heeft slechts een kwart van haar verbruik in elektriciteit nodig. Deze hoeveelheid energie volstaat om de natuurlijke warmte uit de omgeving op temperatuur te brengen. Dat betekent dat je voor elke euro die je aan elektriciteit spendeert, 4 euro in warmte terugkrijgt. Je zal dus heel wat besparen op je energiefactuur!

Daarnaast heeft dit lager energieverbruik eveneens een gunstig effect op het milieu. Zo kan je met een warmtepomp de CO2 uitstoot van je verwarmingssysteem tot een minimum beperken. Je zal immers tot de helft minder CO2 uitstoten dan met traditionele verwarmingssystemen.
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vooral grondwarmte is niet oneindig, op grote schaal zal de temperatuur van het grondwater dalen tot het vriespunt.. Besparen op de factuur? Dat zal tegenvallen, gas is nu nog een stuk goedkoper dan elektriciteit. De besparing in euro's is daardoor laag, maar door veranderende prijzen zal dat gaan veranderen.