Blijven lieveheersbeestjes ook in mijn tuin?

Ik heb gelezen dat je lieveheersbeestjes kun kopen, maar blijven deze dan wel in mijn tuin, of gaan ze weg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lieveheersbeestje kan met gemak 50 km ver weg vliegen in 1 vlucht, als er maar een lekker windje staat. Je bent zo ver weg! Hoe groot is je tuin??? :)

Het beste antwoord

Lievenheersbeestjes zijn bladluizen eters, vooral nu, is er nog vrijwel geen bladluis te vinden, immers er zijn nog vrijwel geen verse jonge blaadjes.
Bij te weinig eten vertrekken ze spoedig.
Het zijn kevertjes die kunnen vliegen, even een hoog punt op zoeken, vleugeltjes oppompen en weg.
Beetje met de voorjaarswind mee en dan wel zien of er elders wat te eten is.
Het is volkomen onzin om voor een tuin lievenheersbeestjes te kopen, er zijn er meer dan genoeg in de natuur.
Dus komen ze van zelf wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
In het buxushaagje wat bij de buren staat telde ik vanmorgen zeker twintig lieveheersbeestjes. Het is een klein haagje, maar daar houden ze zeker van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens Ed +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amandea Nee hoor ze houden niet van die haagjes, maar er onder, tussen al die kleine dorre blaadjes, hebben ze overwinterd en worden nu weer wakker.
hjmch bedankt.

Andere antwoorden (4)

Als je een zeil over je tuin spant en hem dus afsluit, blijven ze in je tuin. Ook als je constant nieuwe koopt, blijven er lieveheersbeestjes in je tuin.

Als je bovenstaande niet doet/wil, dan zul je er hoogstens een paar dagen van kunnen genieten. Tenzij je hele tuin vol zit met groene bladeren, dan zul je ze langer in je tuin hebben. Maar op den duur vliegen ze toch weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn geen huisdieren (of tuindieren, in dit geval). Ze zijn daar waar ze eten en schuilgelegenheid kunnen vinden. Bladluizen om te eten, onopgeruimde plekjes om veilig te zijn zodat ze zelf niet opgegeten worden.
Koop gerust lieveheersbeestjes, maar zorg wel dat ze in je tuin echt iets te zoeken hebben, anders zijn ze weg. Heb je nog nooit een lieveheersbeest in je tuin gehad, dan zul je voor goede omstandigheden moeten zorgen: schors, droog mos, droge plantenstengels of gestapelde steenbrokken met spleten tussen de stenen. Daar kunnen ze schuilen en overwinteren (sommige soorten overwinteren in huizen en schuurtjes, laat ze dan vooral zitten). En uiteraard moeten er bladluizen te vinden zijn.
Mieren verjagen lieveheersbeestjes vaak bij bladluizen, omdat de lieveheersbeesten ze opeten, maar de mieren ze vaak als 'melkkoeien' houden (voor de honingdauw) en niet willen dat ze opgegeten worden. Heb je planten met veel bladluizen, zorg dan dat er geen mieren bij kunnen. (Mieren verhuizen ook bladluizen van plant naar plant om zo'n hun veestapel te kunnen uitbreiden.)
Daarnaast: een plant die echt op een goede plek staat, heeft veel minder kans op aantastingen, dus als je dit vraagt omdat je planten veel last hebben van bladluis, dan is het zinvol ook naar de standplaats van de planten te kijken: hebben ze genoeg licht, lucht, water, voedingsstoffen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gelukkig een die wat verder kijkt dan het lievenheersbeestje.
+
lieveheersbeestjes blijven in je tuin als je een lieveheersbeestjes kast aan schaft.
dat is een huisjes waar alleen zei in komen..met schuine gleufjes, het werkt echt ik heb er ook een en elk jaar zijn ze er weer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uiteraard vliegen ze weer weg. Je kunt ook "eitjes" kopen, dit worden in je tuin dan eerste larven, deze vreten net zo hard bladluizen en larven kunnen niet vliegen, dus heb je er plezier van totdat het lieveheersbeestjes zijn.
tuinster