Is er een speciale noodhamer voor buitenramen in een woning?

Ik woon op de eerste verdieping van een appartementencomplex. Er breekt brand uit en de enige uitweg is het raam. Dat raam is van dubbelglas en kan ook niet open. Is er een speciale noodhamer op de markt voor dubbelglas ramen waarmee je makkelijk met een paar tikken een heel raam eruit kan slaan? Ik neem aan dat die hamertjes voor in de auto niet geschikt zijn.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
11.4K
Inekez1
6 jaar geleden
Om een raam in te slaan en niet jezelf te verwonden aan vallende scherven, moet je op afstand werken. Een stevige stok of bezemsteel met een stalen kop of punt zou ideaal zijn. Een iets minder lange steel met een zwaardere kop vind je in de vorm van een bijl of sloophamer bij de bouwmarkt. Verder is het natuurlijk afhankelijk van je eigen kracht en handigheid of je het raam er uit krijgt. Om het gevaar van vallend glas te verminderen: eerst de gordijnen dicht en bij voorkeur een matras of bankstel rechtop voor het raam zetten. Verschuil jezelf achter het matras terwijl je het glas er uit slaat. De onderste grote punten daarna uit het kozijn slaann, dan het matras daaroverheen leggen en je kunt er veilig uit klimmen. Wil je ook veilig naar beneden kunnen komen vanaf de eerste verdieping, leg dan een touwladder of oprolbare vluchtladder klaar en bedenk van te voren waar je die eenvoudig aan vast kunt haken. Bij voorkeur op een manier dat de ladder over het matras heen kan liggen. Kant-en-klaar haken die zichzelf achter het kozijn of vensterbank vastklemmen werken dan dus niet.

Antwoorden (1)

Ja hoor. Bij de brandweer gebruiken ze die natuurlijk, dus begon ik daar mijn zoektocht, na verdwaald te raken bij de oranje en zwarte veiligheidshamers voor in de auto (moet je er 3 van hebben per auto!).

Kijk bij de link 'mercator' kom je uit bij een 'GEWISS GLASS BREAKER HAMMER GW42216' , de betere keus lijkt het.

Andere link 'elektramat' geeft je weliswaar een herkenbare hamer, maar is het dan genoeg? is dat sterk genoeg?

'130592 cim veiligheidshamer 1000 gr' (bron elektramat)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Jodokus52, Bedankt voor je reactie. Ter bevestiging.
Ik kan met een "GEWISS GLASS BREAKER HAMMER GW42216" gemakkelijk dubbel glas doorslaan? Of moet ik dan de Elektramat hamer hebben? Wat is de beste keus (los van prijs) om met zekerheid met een paar tikken een heel raam er uit te slaan. Het gaat om een raam van 2 meter hoog en 3 meter breed.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo @tsjef , of het gemakkelijk zal zijn staat er niet bij.
Wel dat het door de brandweer gebruikt wordt. De GEWISS GLASS BREAKER HAMMER etc. N.B. het is meer dan een hamer!! kijk goed naar de foto. De Elektramat hamer heb ik niet bij een 'brandweer' webshop gevonden, ook 1000 gr zegt mij niets over de bruikbaarheid. Ik zou de eerste de GEWISS GLASS BREAKER HAMMER kiezen. Of misschien toch een mailtje sturen naar de fabriek? ter geruststelling?
Inekez1
6 jaar geleden
-
De hamer uit de tweede link slaat nergens op om een raam in te slaan. Het enige 'veiligheidsaspect' daaraan is dat er een kunststof stuk zit tussen de metalen hamerkop en de houten steel, om te zorgen dat het geen elektriciteit geleidt. Om een ruit in te slaan met een kleine hamer kun je beter een goedkope van de bouwmarkt nemen. Maar voor een groot raam is dat vragen om problemen! De glasscherven komen naar beneden en kunnen je verwonden. Je moet het raam stuk maken zonder dat je er zelf voor staat. Dus of iets met een lange steel, of iets van een afstand er door gooien. Om die reden is ook voor een leek (zonder beschermend brandweerpak!) de eerste optie levensgevaarlijk.