Hoe kan het dat op 2 plekken in mijn huis eerst de verlichting een keer knippert, en daarna gewoon aangaat?

De ene lamp is een lamp met 10 Ledlampjes, de andere lamp is een gewone lamp met een spaarlamp erin.
Is het niet goed aangesloten?

Toegevoegd na 9 uur:
Het is een nieuw huis overigens, dus het kan niet oude bedrading zijn.

Toegevoegd na 2 dagen:
Dank je wel voor jullie reacties. Ik neem dit zeker serieus en laat er zo snel mogelijk naar kijken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

hoi Happylife,

een versleten schakelaar in een nieuw huis, ik denk het niet
hooguit kan er wat bouwvuil in zitten, even wegblazen.

dan de spaarlamp, dat is een 'gewone' TL buis, in het klein.
in de voet van de lamp zit een starter, en de smoorspoel zit in het armatuur. er zijn ook spaarlampen met alles in de lamp.
er zijn spaarlampen met elektronische starter, maar het zijn allemaal kleine TL buizen. (fluorescentie kwikdamplampen)
die knipperen bij het opstarten, en na enige tijd leveren ze hun volle capaciteit aan licht.

de LED lamp is anders, die brand meteen voluit, maar er zit elektronica in, een voeding die de spanning en stroom op LED niveau brengt. het kan zijn dat dit stukje elektronica niet optimaal werkt, dat kan knippereffecten geven.

tot slot, het kan zijn de de lamp(en) niet goed in de fitting zijn gedraaid, het kan zijn dat het kroonsteentje niet goed is aangesloten, los zit, of wat dan ook.
dit is iets dat ook bij nieuwe huizen voor kan komen.

probeer de lamp te vervangen door een ander type, gloeilamp bijvoorbeeld, als die ook knippert, is het een kwestie van kroonsteentje of vuil in de schakelaar

knippert de led of spaarlamp ook in een andere fitting?
dan ligt het aan de lamp, maar ik zou voor de zekerheid toch even naar de kroonsteen kijken, brand onstaat juist door dit soort slechte contacten (dus niet door kortsluiting, daardoor springt de stop)

please continue your happy life!
greetings, Dré Jansen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk slijtage in de schakelaar. vervang een keertje de schakelaar mer een andere waar van je weet dat deze goed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk even naar wat Dré zegt in zijn antwoord, stof in de schakelaar wegblazen (denk niet dat dit het is), of de kroonsteentjes die niet goed aangedraaid zijn.

Het kan ook een loszittende draad in een lasdop zijn! Die lasdoppen zitten soms in schakelaars (achterin het doosje) of in de centraaldoos in het plafond.

Het is tenslotte een nieuw huis, met misschien nog wat kleinigheidjes/imperfecties.
Ik zit ook in een nieuw huis en in het schuurtje had ik helemaal geen stroom. Men had gewoon een klein stukje draad vergeten in de centraaldoos daar.

Let op, altijd als je aan elektra werkt de desbetreffende groep stroomloos maken!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt. bij ons nieuwbouwhuis deed de ventilator het niet. hadden ze een draadje teveel afgeknipt in het doosje.
Volgens mij zit u ergens met een slecht contact in uw bedrading, let op want dit kan BRAND veroorzaken.