We hebben in huis soms een klein soort ongedierte van 2 a 3 mm groot. Wat is dit ??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
2.3K

Antwoorden (2)

Welnee, dat is geen lieveheersbeestje. Maar wat het wél is: een jong tapijtkevertje.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De tapijtkever inderdaad. Drama zijn die beestjes. Ze komen vaak uit vogelnestjes zetten. Zorg er dus voor dat onder je dakpannen geen vogels zitten en maak gaten in je dak dicht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"drama" is overdreven, ze doen niks en veroorzaken als het bij enkelen per week blijft geen schade.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Meestal zie je alleen de larven van de tapijtkever. En geloof me die eten echt wel tapijt, lakens etc. En daar kom je niet zomaar vanaf. Professionele bestrijding heeft het over gehele huis vergassen met blauwzuurgas en dan nog schijnen de resultaten maar zo/zo te zijn.
volgens de foto is dit een tapijtkever
Leefwijze: De larven leven uitsluitend van dierlijke producten. Volwassen exemplaren zijn bloembezoekers en leven van nectar en stuifmeel. De kevers kunnen zeer goed vliegen en de larven kunnen grote afstanden in een woning afleggen, waardoor het moeilijk kan zijn om de bron op te sporen. Ze leven bij voorkeur in een droge omgeving.

Schade: Het is alleen de larve van de gewone tapijtkever die voor schade kan zorgen. Grote schade kan ontstaan aan wollen producten, bouwvilt en opgezette dieren.