Wat voor vliegjes zijn dit?

Al een paar weken lang hebben wij last van deze vliegjes in huis. Ze zitten vooral in de keuken en in de badkamer. Ze zijn ongeveer 2mm groot, lopen best snel over de muren en zijn ontzettend irritant wanneer ze vliegen: ze vliegen vaak recht in mijn gezicht, of ik zie ze opeens tijdens het douchen tegen de badkamermuur plakken of zelfs tegen mijn eigen lichaam vliegen! Wanneer ik aan de eettafel aan het eten ben komen ze gek genoeg niet op het eten af, wel lopen ze rondjes op de (schone!) tafel. Soms zijn er dagen dat er ineens wel 10 vliegjes op het plafond zitten, soms zit er maar één of zelfs geen. Ze zijn ontzettend irritant en mijn vraag aan jullie is wat de beste manier is om hier vanaf te komen. Op het aanrecht stond een bak met gebruikte koffiepads die we al een tijdje terug schoon hebben gemaakt en op hebben geborgen. We hebben verder geen planten oid in huis. Ook is het binnen niet erg vochtig of bijzonder warm of koud.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
16.1K

Het beste antwoord

Ondanks jouw beschrijving van de omstandigheden ziet het er toch naar uit dat jij varenrouwmuggen in huis hebt. Ze worden ook wel humus- of mosvliegjes genoemd omdat ze vooral in een vochtige, humusrijke omgeving te vinden zijn. Het zijn echter geen vliegjes maar muggen. De volwassen exemplaren zijn niet schadelijk, maar de larven ervan zijn dat des te meer. Want naast dood organisch materiaal ook eten die ook wortels van planten.

Je schrijft dat jullie geen planten hebben. Misschien zijn dan de buren de veroorzakers van deze last...

Toegevoegd na 6 minuten:
De manier om ervan af te komen is: zorg dat er geen natte (pot)grond in huis is.
En een andere oplossing: plaats een Kaapse zonnedauw (Drosera capensis) in huis. Dat is een vleesetende plant die dol op de mugjes is.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Werkt zo een kaapse zonnendauw echt ? Ik heb ook wel muggen zomers in huis, we wonen landelijk met water. Ik vind ze wel mooi namelijk.
Amadea
7 jaar geleden
Ik denk niet dat de plant gewone muggen eet, die zullen te groot zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier een vlieg: (leuk einde)
https://www.youtube.com/watch?v=iW26P_6d_2w Hier wordt zelfs een langpootmug gevangen, hoewel ik niet zeker weet of dat dezelfde plant is.
https://www.youtube.com/watch?v=DtymBsQcEaE
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hahaha wel geinig om te zien!