Wat is een alternatief voor brandspiritus?

6 maanden geleden
2K
Amadea
6 maanden geleden
Gaat het om schoonmaken of om brandstof?
SnakeEye
6 maanden geleden
Eigenlijk om een vuurtje te hebben, dus een soort fakkel.
Antoni
6 maanden geleden
Dan zou je bijvoorbeeld wasbenzine of terpentine kunnen gebruiken.
Inekez1
6 maanden geleden
Bio-ethanol werkt goed in een vuurpot of gewoon in een schaaltje en brandt ook mooi gezellig. Bij de Action goedkoop te krijgen. Als je iets hebt met een lont (fakkel) zou je beter lampolie kunnen gebruiken. De meeste branders zijn ontworpen voor een bepaald soort brandstof, omdat de brandtemperatuur en benodigde hoeveelheid zuurstof verschillen. Een brander die bedoeld is voor ethanol (bio-ethanol of brandspiritus) is daarom ook niet geschikt voor wasbenzine, benzine, olie of terpentine.

Antwoorden (3)

Brandspiritus is feitelijk ondrinkbaar gemaakte alcohol.
Je kunt het dus 1-op-1 vervangen door pure alcohol, al ben je dan wel duurder uit.
.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Brandspiritus

Brandspiritus, meestal kortweg spiritus genoemd, is een mengsel van alcohol, water en diverse toevoegingen.
Spiritus wordt gebruikt als schoonmaakmiddel en als brandstof. Brandspiritus bestaat grotendeels uit ethanol. Er is een giftige stof aan toegevoegd (meestal methanol), om de alcohol te denatureren (ongeschikt te maken voor consumptie). Daarnaast bevat het een blauwe kleurstof en een geurstof om de zo behandelde alcohol goed herkenbaar te maken. Ook bevat het een braakmiddel voor het geval iemand de spiritus toch binnenkrijgt. Over zo behandelde alcohol hoeft dan geen accijns te worden betaald. De samenstelling van brandspiritus is doorgaans: 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine (een geurstof) plus een blauwe kleurstof. De verbrandingswaarde van spiritus is 18 × 109 J/m3 en de dichtheid 0,84 x 103 kg/m3.
Toegevoegd op 13 november 2023 15:54: bron, tekst
Methanol is het jongere broertje van ethanol
(Als je de koolstof atomen telt in het molecuul)

https://www.google.nl/search?sca_esv=581957467&q=methanol+kopen&tbm=shop&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwix7dqdscGCAxXUs6QKHW9_BzMQ0pQJegQICBAB&biw=1358&bih=612&dpr=1#spd=13754463435763080729
6 maanden geleden
Thecis
6 maanden geleden
Ik wilde hiervoor een min geven. Echter tijdens het schrijven terug genomen. Methanol is veel vluchiger met een kookpunt van ca 64 graden. Ethanol.zit op 78 graden.
Het gevaar wat bestaat is dat er meer damp ontstaat (zeker als het bijvoorbeeld gebruikt wordt voor gourmetten). Een steekvlam komt veel meer voor wanneer men methanol gebruikt. Dus voor brandtoepassingen zou ik het afraden. Overigens wordt spiritus ook wel gebruikt voor het ramen zemen (streepvrij opdrogen). Hiervoor is methanol heel goed geschikt.
Edraket
6 maanden geleden
Een steekvlam kan niet ontstaan bij het verhitten van een brandbare vloeistof in open pan of keteltje.
Om die te laten ontstaan is druk nodig. Steekvlam
Krachtige en spitse vlam bij verbranding van een onder druk uitstromend gas
Kortstondige vlam die zich in één bepaalde richting voortplant.
Edraket
6 maanden geleden
Bovendien denk ik dat de vragensteller de ethanol als brandstof gebruikt om iets te verwarmen.
Het chinees restaurant gebruikt methanol om op de tafel waar de mensen aan eten de gerechten warm te houden, omdat methanol reukloos verbrandt.
Thecis
6 maanden geleden
een steekvlam kan ook ontstaan bij plotselinge ontbranding van een gasvormige brandbare wolk. Die heeft dat eigenlijk ook maar 1 richting, maar is inderdaad minder goed gedefinieerd. Blijft gevaarlijk.
Het gaat er juist om dat iemand de vloeistof te lang laat staan alvorens aan te steken waardoor die situatie ontstaat.
Het kan zijn dat een chinees restaurant inderdaad methanol gebruikt. Als ik google op "methanol brander restaurant" kom ik alleen maar alibaba materiaal tegen. Ik zou het persoonlijk in een restaurant niet doen.
Brandpasta (die ook geurloos verbrand) kom ik wel veel tegen voor in de horeca...
Edraket
6 maanden geleden
Wat jij bedoelt in je eerste reactie heeft betrekking op het vlampunt van een chemische vloeistof.
Dit is de temperatuur waarboven een brandbare vloeistof genoeg damp afgeeft om tot ontbranding te kunnen komen als er een ontstekingsbron in de buurt is.
Hoe lager deze temperatuur is, hoe brandgevaarlijke de chemische stof. Voor vloeistoffen zoals ether en benzine ligt die rond de -40 graden. voor methanol en ethanol op +11 en +17 graden.
Aan het grote verschil tussen de eerste twee en de laatste twee, zie je dat het met de brandgevaarlijkheid van deze alcoholen wel meevalt.
Thecis
6 maanden geleden
Ik zal er met wat meer detail op ingaan.
Ja, het heeft temaken met het vlampunt. Bij methanol is dat maar 6 graden lager, maar van 11 tot 22 a 25 graden (wat het in veel restaurants is, thuis vaak 20 a 22) is die 6 graden verschil best veel. De damp kan vlam vatten, zeker als je lang wacht alvorens het aan te steken (en in de huidige goed geïsoleerde woningen, heb je een grotere kans dat je methanolgas niet verdunt. Daarbij brandt methanol nagenoeg kleurloos dus als er iets mis gaat, heb je het vaak niet eens door. Vandaar dat methanol niet een goede vervanger is ténzij je echt heel goed weet wat je doet. Het merendeel weet dat gewoonweg niet en gebruikt het daardoor verkeerd. Met de gevolgen van dien. Benzine heeft een nogal variabel vlampunt, afhankelijk van het type benzine. Dit kan variëren van -40 tot +20. Euro 95 van BP heeft een vlampunt van -20. Ik zou dus het gebruik van methanol ten zeerste afraden.
Een liter spiritus kost ongeveer €2,- BioEthanol is een goede vervanger, zit 10% meer brandbare stof in dus het geeft meer warmte. Is wel iets duurder (scheelt ongeveer €0,90 per liter)
6 maanden geleden
crispy
6 maanden geleden
grappig genoeg is de ethanol die we normaalgesproken opdrinken in alcoholhoudende drank ook te kwalificeren als bio-ethanol. Maar dat heeft wel flink hogere kostprijs en accijns.