Hoe kwik in keukenthermometer laten zakken?

Ik heb een keukenthermometer tot 110 gr C. Een gedeelte van het kwik blijft halverwege hangen. Daardoor klopt de themperatuur niet meer. Bij verwarming stijgt dit stukje kwik mee, het verschil blijft ong. 45 gr C.
Kloppen, schudden of afkoelen helpt niet. Het lijkt of er lucht tussen het de 2 delen kwik zit. Wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
11.3K

Het beste antwoord

Je moet de thermometer in (bijna) horizontale toestand verwarmen en dan de warme thermometer licht tikken, nog steeds bijna horizontaal. Ook bijna horizontaal laten afkoelen.

De luchtbel is waarschijnlijk ontstaan doordat de thermometer horizontaal is afgekoeld. Hierdoor is een deel van het kwik niet goed mee naar beneden gezakt.

In horizontale toestand van de thermometer heeft het kwik de neiging om zich over een langer stuk van het buisje te verspreiden, waardoor boven het kwik (tussen kwik en glas, in feite dus aan de zijkant) een kleine opening voor de lucht ontstaat. Als je de thermometer verticaal houdt, sluit het kwik juist rondom het hele buisje af waardoor de lucht niet meer weg kan.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie.
Het is gelukt. Heb hem verwarmd in de oven.

Andere antwoorden (1)

Verwarmen tot net onder de maximum temperatuur, als dit echt niet helpt dan gewoon "afslaan" zoals vroeger de ouderwetse koortsthermometer. Afslaan door de lucht, niet door op een ondergrond te tikken.

Thermometer aantikken met wijsvinger die van de duim wordt
'afgeschoten', wrijven etc.

Als het kwik dan nog niet langzaam samenvloeit, de keukenthermometer bij het KCA (klein chemisch afval) inleveren.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/afval/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-klein-chemisch-afval-kca-inleveren