Mag een kliko in een andere straat staan?

Ik woon in een doodlopende straat, voor mijn eigen woning is een stoep waarop ik altijd mijn verlengde en hoge werkbus parkeer om overlast voor de buren te minimaliseren (dit zodat ik de parkeerplekken in de straat niet onnodig bezet hou of uitzicht belemmerd).

Nu is het zo dat de klikos uit mijn straat daar worden neerzet en ik daarop uitkijk, nog geen probleem echter stoor ik me eraan dat andere bewoners uit de wijk (straten parallel op mijn straat) ook hun klikos daar neer zetten en deze soms enkele dagen leeg laten staan zodat ik mijn bus niet kan parkeren.........kort gevraagd: hoelang mag een kliko blijven staan en mag een buurtgenoot zijn kliko met een andere straatnaam (ze hebben een eigen kliko stand plek maar voor enkele bewoners is de staplek voor mijn woning korter bij) gewoon in onze straat zetten? (Bijv: piet heinstraat kliko in de straat molenweg?)

Alvast dank

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
4.2K

Antwoorden (1)

Elke gemeente heeft eigen regels voor het aanbieden van kliko's. Vrijwel elke gemeente geeft aan vanaf hoelaat en voor hoelaat de kliko 's morgens buiten moet staan. Slechts enkele gemeentes geven een tijd voor het weer opruimen van de kliko's. Sommige gemeentes geven aan 'dezelfde dag', sommige 'voor 22.00 uur dezelfde dag' en sommige 'zo snel mogelijk'.
Veel gemeentes geven wel aan dat verdwijning of beschadiging van de kliko die na de ophaaldag nog buiten staat, het risico (dus kosten) voor de gebruiker is.

Ik heb van een aantal gemeentes even vergeleken. Allen geven aan dat de kliko op 'een' aanbiedpunt moet staan. Geen van die gemeentes geeft aan dat dat het dichtsbijzijnde, of in de eigen straat moet zijn.

Dus:
-buren die hun kliko te laat binnenhalen: hun risico dat de kliko wordt gejat of gesloopt.
- buren die hun kliko in een andere straat zetten: dat mag blijkbaar

Maar:
- auto op de stoep parkeren is nergens toegestaan. In tegenstelling tot de vage regels voor de kliko's zijn hiervoor wel duidelijke regels en boetebedragen bekend.

Dus ik ben bang dat jij tegen de kliko's aan moet kijken en de buren jouw bus mogen bewonderen.
Inekez1