Waarom staat er op sommige kledingstukken 'wash separately'?

Ik neem aan dat het betekent dat je het betreffende kledingstuk dan niet samen met andere kledingstukken mag wassen?
Waarom zou dit niet kunnen, kan het kledingstuk andere was schaden, of kan andere was het kledingstuk schaden?
Nogal zonde lijkt me om een wasmachine voor slechts één ding te laten draaien.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien komt het door de kleur, het eerste waar ik aan denk.
Ivana
10 jaar geleden
In de eerste wasbeurt zou het kledingstuk nog kunnen afgeven. Als je het eerst in de handwas doet (emmertje) kan je zien of het afgeeft. Dat is de reden van apart wassen.

Het beste antwoord

Dat gaat om de afgifte van kleur tijdens het wassen. Als je er dan andere licht gekleurde kledingstukken bij mee wast is er grote kans dat die van kleur gaan verschieten. Om dat te voorkomen wordt dus aangeraden dat ene stuk apart te wassen.

Over het algemeen is het wel zo dat na een paar keer wassen het kledingstuk niet meer af zal geven. Dus na verloop van tijd kan je het wél gewoon samen met de andere was doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daar zou ik inderdaad niet de machine voor laten draaien, maar het gewoon per handwas doen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor het antwoord. Het is dus niet zo dat het kledingstuk zelf lelijker wordt doordat het samen met andere was in de machine zit?
Amadea
10 jaar geleden
Nee hoor. Dat wordt eerder bepaald door de temperatuur van het water, en het toerental van de centrifuge. Maar voor beide zaken staat op het etiket wat aanbevolen is.

Andere antwoorden (1)

dat staat expres in kledingstukken - wash separately - als je dat niet doet en er gebeurt iets met het kledingstuk (verkleuring bijvoorbeeld) dan kun je niets claimen

bijna niemand doet 1 kledingstuk in de wasmachine. het is puur om een claim van de klant te voorkomen