Is een diameter van 16mm gasleiding genoeg om mijn ketel van goede druk te voorzien?

Hi Goeievraag/startpagina,

Ik heb een CV gekocht, de Nefit Trendline II HRC30 CW5 (A-label pomp), en heb een 16mm APE (een merk gelijkwaardig aan Henco/Unicor) flexibele gasleiding aangelegd, maar nog niet aangesloten.

Mijn monteur zegt dat 16mm te weinig druk zal leveren aan de ketel, met de nodige gevolgen.

Om onnodige werkzaamheden (en kosten) te voorkomen wil ik toch graag ook om jullie mening vragen. Moet de leiding echt vervangen worden (en zo ja, welke diameter flex)? Hieronder de 2 punten waardoor ik twijfel.

1) Weinig apparatuur:
Ik heb op 2 verdiepingen vloerverwarming (±70m²), de gebruikelijke waskranen en een regendouche. Ik heb geen raditoren en kook met inductie. Kortom gas wordt enkel gebruikt door de ketel om water te verwarmen.

2) Aansluiting:
In de installatie handleiding van dit type CV staat dat de knelkoppeling een diameter van ø15mm moet zijn.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
8.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
waarom twijfel je aan de monteur?
lijkt me dat die ervaring heeft
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de handleiding staat 15 mm nodig en je hebt 16 aangelegd. Wat is het probleem?
Thecis
7 jaar geleden
Ik heb zelf ook een 16 mm leiding aangelegd in de veronderstelling dat het genoeg was. Voor de meters die ik had aangelegd (8 meter naar een 2e ketel) was het net genoeg, de verlenging van 15 meter die daarna lag, gaf inderdaad te weinig druk om nog een gashaard / terrasverwarming aan te sluiten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Theo16: te veel monteurs gokken maar wat. Ik hoor soms van bizarre verschillen, dat kan het verschil tussen 1250 en 125,- zijn. Beetje zoals in dit geval. De leiding ligt er dus er hoeft enkel een koppeling op. Versus alles opnieuw. Gewoon aansluiten, vernieuwen kan altijd nog,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mocht het antwoord verdrwijnen, hier nogmaals de link met dank aan Edr@ket. https://www.cvtotaal.nl/nefit-trendline-ii-hrc30-cw5.html
Bij de downloads staat een installatie handleiding en daarin staat 1/2’’ dat is 12,7mm minimaal voor de gaskraanopening.

Antwoorden (1)

Nee 16mm is te weinig.

Als je bij Bron de Installatie Voorwaarden aanklikt zie je dat de ketel met een 22mm leiding wordt aangesloten.

Dat is nog aan de krappe kant, maar waarschijnlijk genoeg omdat de huidige ketels zuinig zijn.
Vroeger werd er een duimse leiding naar een ketel gelegd.
Soms een en een kwart duim.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar lees je dat?
Ik lees in de bron bij de specificaties 22mm, maar dat is voor de CV-water-leidingen.
Bij de downloads staat een installatie handleiding en daarin staat 1/2'' dat is 12,7mm minimaal voor de gaskraanopening.