Televisiebeeld is slecht, kan dit door de splitter komen?

Even voor de goede orde, het gaat hier om Analoge Kabeltelevisie van UPC.
Met splitter bedoel ik het kastje die de TV en Radio uit elkaar filtert.

Even de situatie, in huis heb ik een diverse splitters geplaatst en in een busstructuur aangesloten. De laatste modules zijn afgesloten met een EOL weerstand.

Ongeveer een 2 jaar geleden had ik veel storing op de radio in de slaapkamer. Die gebruik ik nu niet meer op de kabel.

Maar sinds vorige week heb ik ook ruis en lijnen op de televisie. Nu heb ik de gehele bekabeling binnen het huis losgekoppeld (die extra aansluitpunten zijn niet meer in gebruik) en kom ik vanuit het israpunt (de groene UPC kabel) direct naar de splitter waar de televisie op is aangesloten.
Dit gaf geen verlichting in het beeld.
Daarna heb ik de splitter vervangen door een van de andere niet in gebruik zijnde splitters. Daardoor werd het beeld wel een stuk beter. Ook de kabel connector naar de tv toe wat meer aangeknepen en de connect op de splitter wat schoongemaakt met een dremel. ook dit gaf een kwaliteitsverbetering.

Nu is de ruis veel minder en de strepen ook met hoe het in het begin was. Maar nog steeds op bepaalde kanalen heb ik wat ruis en soms ook strepen er door heen.

Hoe kan dit nog beter?
Maar ook hoelang gaat een splitter gemiddeld mee. Het zit er nu zo een 10-13 jaar. Gaan splitter ook wel eens stuk?
De vervangende splitter komt uit het bestaande systeem, en heeft dus ook al die tijd zitten splitten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Een splitter heeft geen levensduur en moet eigenlijk je levenlang meegaan.

Ik vermoed dat je een vocht probleem hebt, zeker na je opmerking dat door schoonmaken de kwaliteit van het beeld verbeterd, het is dus een mogelijkheid dat in de bekabeling (ook van UPC en het ISRA punt) vocht is gekomen en de contacten ernstig vervuild zijn geraakt.

Toegevoegd na 8 uur:
Waar ik nog niet op geattendeerd heb maar wat ook mogelijk is, dat het probleem bij UPC ligt, het is mogelijk dat bij UPC een versterker stuk of overbelast is waardoor je een zwakker signaal binnen krijgt, door alle aansluitingen heb je dan te veel weerstand en krijg je zeer slecht beeld.

Probeer of je met een signaalversterker (antenneversterker) direkt bij het isra punt het beeldkwaliteit te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is je advies? De UPC kabel opnieuw aanstrippen.
Kabel connector naar de televisie vervangen?
Misschien toch de splitter vervangen, zodat die connectoren weer als nieuw zijn? Die kabel connectoren zijn van professionele kwaliteit:
www.marktplaza.nl/images/1/63/HIRSCHMANN-R-TV-COAX-ANTENNE-KABEL-0-75-1-5-3-5-10-meter-19653863.jpg Als ik die ronddraait in de splitter is het beeld kwaliteit slecht.
Ik heb de connector nog meer aangeknepen en aan de binnen een beetje schoongeschraapt. Nu is het bij het draaien ook beter.
Ik moet zeggen dat toen ik de tv aan deed, het beeld ook beter weer was dan gisteren. In huis is het droog. In de winter ZONDER luchtbevochting 20% (met 30%) nu is dat 30% zonder luchtbevochtiging. Ik lees op internet, dat de type storing die ik heb, komt door een lek ergens. Dus ik denk daarmee aan een lek in de afscherming, niet aan de binnenkern.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een lek vanuit de kern naar de afscherming. Het beste kan je stap voor stap elke aansluiting opnieuw gaan maken en kijken wat voor effect het heeft op het beeld, begin bij de tv (mogelijk ook vuil in antenne aansluiting in TV) en werk zo naar de UPC aansluit punt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sluit de tv eens direct, dus zonder decoder ertussen en/of dvd recorder etc. ik weet niet wat de afstand is, maar probeer es de gehele kabel te vervangen voor een andere. misschien is die wel van een dusdanige kwaliteit dat die aan vervanging toe is. Aangezien de connectoren ook al wat minder zijn geworden..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen decoder of dvd recorder. De afstand is ongeveer 5m. Ik heb al een andere kabel geprobeerd, maar dat zijn 2 2,5m kabels aan elkaar. Een andere heb ik niet liggen.
Het gaf geen verbetering. maar momenteel vind ik het goed. Mocht er weer problemen komen, gaat toch de splitter eruit en komt er een nieuwe in.
Daarna ga ik de kabel / connector vervangen. Bij de tv-kant lijkt het gewoon goed te zijn. Alleen bij de splitter/connector ervaar ik de meeste problemen.
Ook ondervond ik een verschil als de splitter open was en de ISRA kabel vrije ruimte had. tov als ik de splitter had dicht gemonteerd. Nu zit alles dicht en vind ik het goed. Wacht de komende dagen af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoop dat het goed gaat.
Normaal zou u een versterker moeten hebben zoals in de afbeelding, als u die al heeft zal hij de geest gegeven hebben, of toch bijna, en is aan vervanging toe.
Om dit te controleren kan u uw TV eens rechtstreeks aansluiten zonder al de rest.
Als u die nog niet heeft is dit de oplossing.