groeien vleugels van een vlinder weer aan?

Onze kat heeft er een beschadigd, en we zijn benieuwd of dat weer goedkomt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
9.2K

Antwoorden (2)

Nee, dat komt niet meer goed. Nu leven vlinders over het algemeen al niet heel lang (gemiddeld enkele maanden, variërend van een week of twee tot een jaar, wat uitzonderlijk is), maar als-ie kapot is, gaat ie dood.
Niet al te depressief van worden ; de zomer is voorbij, en voor de meeste vlinders is het nu toch wel zo ongeveer afgelopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, helaas.
Als je de vleugels van vlinders van dichtbij bekijkt, bijvoorbeeld door een vergrootglas of een microscoop, dan zie je allemaal kleine schubjes, net als bij vissen. Die schubjes hebben een bepaalde kleur, bijvoorbeeld rood of geel. Daardoor heeft een vlinder kleuren. Soms zie je een vlinder vliegen die minder kleurig is en er een beetje versleten uit ziet. Dan heeft de vlinder al een hele tijd gevlogen en is hij een deel van de schubjes kwijt.
Dat gebeurt ook wanneer een vlinder wordt vastgepakt, dat blijft dan achter als poederachtig spul. De vleugel raakt daardoor voorgoed beschadigd, de schubben groeien niet meer aan.
Amadea