Welke opties om te wonen heb je naast kopen en huren van een huis?

Ik vroeg me af of er andere opties zijn om te wonen op je eigen plekje zonder dat je hiervoor hoeft een huis te kopen of te huren. Ik wil namelijk geen lening aangaan omdat ik dit te beangstigend vind. En omdat ik de meeste huizen veel te groot vind en er een pak geld in kruipt. Ik heb al informatie gezocht over andere opties zoals yurt , tiny house,.. maar dit is niet mogelijk in Belgie. Dit maakt me best wel ongelukkig omdat ik graag heel sober, eenvoudig en alternatief zou willen leven.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
tinus1969
5 jaar geleden
Wat verwacht je precies? Uiteindelijk zul je toch iets moeten kopen OF huren; zelfs als je geen huis hebt, maar bv een tent of caravan, zul je die tent moeten kopen, en een plaats voor die tent moeten kopen of huren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er zijn mensen die voor lange tijd in het buitenland gaan wonen. Hun woning in België, Nederland willen ze niet verkopen of verhuren. Vaak zoekt men dan iemand die op het huis kan passen. Wellicht is dit een mooie optie voor jou.
Poet
5 jaar geleden
Er zijn in Nederland veel woongroepen. In België wellicht ook. Daar hebben mensen samen een huis. Soms doen ze veel samen, zoals een gezamenlijke keuken en badkamer. Soms is er een gezamenlijke tuin. Maar soms doet men juist heel weinig samen. Dan is eigenlijk alleen het bezit van het huis gezamenlijk of groot onderhoud Hierbij is het huis soms eigendom van een vereniging. Als je komt wordt je lid van die vereniging en als je weer eens vertrekt wordt je weer lid af. Hoe het met betalen zit verschilt. Soms moet je een binnenkom-bedrag betalen. Dat krijg je vaak weer terug bij vertrek. Soms hoeft dat niet en betaal je maandelijks contributie, waaruit dan het huis wordt betaald. Als je vertrekt stopt dat dan. Woongroepen kunnen heel verschillend zijn van karakter. Soms zeer eko of juist niet. Soms veel oudere mensen of juist jong mensen die net klaar zijn met studeren. Soms gezinnen en vaak ook een mix daarvan.
Google maar eens met de woorden "woongroep", "woonvereniging".
Poet
5 jaar geleden
Kijk eens hier:
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wonen-en-energie/wonen/gemeenschappelijk-wonen-en-woningdelen
https://www.samenhuizen.be/sites/default/files/2017-11_Overzicht%20woongemeenschappen%20in%20Vlaanderen%20en%20Brussel.pdf

Antwoorden (2)

je kunt misschien een woning delen met iemand anders, is nog wel huur maar die deel je dan. Je moet er wel tegen kunnen dat je bij iemand in huis woont dus dingen moet delen, zoals de keuken en badkamer, maar voor sommigen werkt dit goed.
Kennis van me woont in Belgie in een huisje midden in het bos, geen idee of ze huurt en voor hoeveel, maar als je het niet erg vindt dat er geen riolering is, je aan een zandpad woont en nog wat van die dingen.
Anti-kraak, is hier mogelijk, in België weet ik dat niet
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ voor anti-kraak. Volgens mij bestaat dat ook in België
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.logic-immo.be/nl/immo-nieuws/anti-kraak-wonen-1737.html&ved=2ahUKEwipv96Sq8PfAhUIb1AKHbR-AagQFjADegQIChAB&usg=AOvVaw1QkaFHY-6u9YlQPV5f92ih
Wellicht niet helemaal wat je bedoelt: de mogelijkheid van werken voor kost en inwoning/onderdak.
-----
Bv in Nederland als au pair, in Frankrijk in de oogsttijd druiven plukken en in Australië bij grote farms werken. Na de middelbare school doen jongeren dit wel gedurende een bepaalde periode.
Voor volwassenen : als nanny werken of als gezelschapsdame bij iemand die op leeftijd is en/of ziek.
-----
N.B. een au pair krijgt nog zakgeld en een gezelschapsdame ook een salaris, allemaal afhankelijk van de afspraak/contract.
Toegevoegd op 28 december 2018 18:06: tekst