kun je op basilicumplantjes luis krijgen?

al mijn blaadjes zijn aangevreten en er zitten zwarte puntjes aan de onderkant. nooit geweten dat daar luis in kon komen. is dit wel zo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
3.8K

Antwoorden (2)

Zwakkere plantjes zijn vaak gevoeliger voor ziektes en plagen.. basilicum is daar geen uitzondering op.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
is daar iets tegen te doen?
fremar
9 jaar geleden
Indien de bladluizenaantasting zich maar op enkele planten bevindt, kun je ze er nog vrij makkelijk afspuiten met een harde waterstraal. Daarbij spuit je best langs de onderkant van de bladeren. Bij potplanten mag je de planten zelfs eens goed onderdompelen in een emmer met lauw water of onder de kraan of douche sproei je ze met honderden tegelijk van de plant af.
Met tabak kun je ook een gier aanmaken die de luizen zal doden, maar je kunt ook de tabaksrook gebruiken om bladluizen te verdelgen. In geval de bladluizen op een kamerplant zitten, plaats je die in een grote emmer of kuip die je kunt afsluiten met een deksel. Blaas een flinke portie sigaretterook in de emmer en doe er het deksel op. Laat de plant een dik uur in de emmer en daarna zal je merken dat de meeste bladluizen de pijp aan Maarten hebben gegeven. Indien er toch nog in leven zijn kun je de behandeling nogmaals herhalen.
Luizen zuigen sap, maar vreten geen blaadjes aan.
Mogelijk heb je luizen, want je hebt niet alleen groene maar ook zwarte luizen, maar er moet dus meer aan de hand zijn.
Luizen zitten eerder op stengels en verse jonge blaadjes, maar kijk eens of je die zwarte puntjes weg kan spuiten met een flinke straal uit de plantenspuit.
Wat het aanvreten betreft, dat zouden misschien slakken kunnen zijn, kijk eens of het strooien van wat milieuvriendelijke slakkenkorrels (EscarGo van Ecostyle) helpt.

Toegevoegd na 15 minuten:
Als je die zwarte puntjes niet weg kan spuiten, zou het een vorm van schimmel (roest) kunnen zijn.
Is het niet mogelijk een foto te plaatsen?
Rieneke1