Mannelijke hennepplanten kweken uit vogelzaad strafbaar?

Hallo,

geld het verbod van maximaal 5 planten ook als ik hennepplanten wil kweken uit vogelzaad? Dus hetzelfde wat boeren per hectare kweken..

En kan ik bestraft worden als ik mannelijke planten kweek om te verkopen?

Ik weet dat hennepplanten kweken voor beroepsmatige doeleinden strafbaar is, maar dan zou ik planten willen verkopen vanwege de sierwaarde. Het klinkt misschien belachelijk, maar toch denk ik dat een hennepplant in de tuin/kamer wel iets heeft.
Ik verkoop dan dus echt mannelijke planten uit vogelzaad gekweekt. Welke absoluut niet bruikbaar zijn om drugs uit te produceren.

Hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Als het THC arme planten zijn mag het volgens mij wel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je wel eens geroken aan zo'n plant. Hij stinkt. Ik zou m nooit in huis of tuin willen hebben. Heb m wel eens in de tuin gehad maar wil m niet meer.
grasmaaier
10 jaar geleden
@iTim: Aan de zaadjes kun je aan de buitenkant niet zien of het vrouwelijke of mannelijke planten worden. Dat zie je pas als ze gaan bloeien. Dus hoe pak je dat dan aan ?
@Ritsuka: mannelijke planten hebben geen THC
@Kruidenvrouwtje: Alleen vrouwelijke planten stinken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zelf trouwens ook hennepzaad in huis (ook hennepolie), maar dan om gewoon zelf op te eten. Super gezond en ook lekker (smaakt een beetje nootachtig).
http://bebio.nl/hennepzaad
Te koop in de natuurvoedingswinkel. @Grasmaaier: Je zou met 5 zaadjes kunnen beginnen en de vrouwelijke planten die daar uit voor komen kunnen verwijderen. Vervolgens zou je de mannelijke planten kunnen stekken.

Antwoorden (2)

Tegenwoordig zijn er ongeveer 25 soorten wietzaadjes van hennepplanten in Europa die je mag verbouwen. Deze hennepplanten zijn THC-vrij en worden gebruikt voor de productie van kleding, papier, dashboarden van auto’s etc.

Dus ja, zolang jouw planten geen THC bevatten en je ze enkel voor de sier gebruikt lijkt me dat weinig problemen opleveren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en je ze enkel voor de sier gebruikt lijkt me dat weinig problemen opleveren. En waarom zou je er zelf geen kleding, papier, dashboarden van auto’s etc. van mogen maken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat mag van mij wel, maar de vraagsteller geeft aan dat het in dit geval enkel om de sierwaarde gaat;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Officieel mag je inderdaad helemaal geen wietplanten hebben, die 5 worden slechts gedoogd voor eigen gebruik. Maar dan gaat het alleen om de vrouwelijke planten met een hoog gehalte aan THC. Hennepplanten groeien erg snel, dus als oom agent twijfelt kan hij over een paar weken nog eens komen kijken lijkt me.
Daarnaast zal de vraagsteller ze vast niet binnen kweken met allerlei lampen en toebehoren zoals dat meestal met de productie van drugs gaat. Zelf twijfel ik echter aan de sierwaarde omdat mannelijke planten er minder mooi uitzien: Ze hebben minder bladeren, minder vertakkingen en groeien alleen maar in de hoogte. Maar ja, smaken verschillen.
Mannelijk planten van deze soort kan je niet kweken, er bestaat geen zaad van.
pas als de bloemen komen en de plant is uitgegroeid, kan je zien of het een mannelijke of vrouwelijke plant is.
Maar dan heeft de plant al bijna geen sierwaarden meer, omdat hij grotendeels al is uitgegroeid.
Mannelijke planten van deze soort, hebben geen enkele waarden en vallen ook niet onder drugs.
Omdat het geen drugs zijn, zijn ze ook niet verboden.
Wil je ze kweken als sierplant, dan wordt het lastig, je kunt immers zonder bloei niet zien om welke soort het gaat en loop je toch de kans dat ze in beslag genomen worden.
Ook al komen deze planten uit vogelzaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, aan het zaad is het niet te zien.
Wel kan de vraagsteller beginnen met 5 zaadjes en de vrouwelijke planten die daar uit komen verwijderen en de mannelijke planten stekken. Ook mensen die alleen maar vrouwelijke planten willen selecteren op die manier. Mannelijke planten die dan zelfs maar in de buurt zijn schijnen een ramp te zijn voor de productie, Trouwens, verschillen zitten niet alleen in de bloei. Een mannelijke plant heeft ook minder bladeren en minder vertakkingen en ziet er duidelijk minder vol en gezond uit. Ik twijfel dan ook een beetje over de sierwaarde. Over in beslagname zou ik me niet zoveel zorgen maken. Als het achteraf gezien onterecht bleek te zijn, krijg je misschien zelfs nog een flinke schadevergoeding;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja zo kan je natuurlijk wel mannelijke planten kweken.
bedankt voor je aanvulling.