Welk insect is dit?

Het loopt bij ons in de tuin. Leek me eerst een vlieg, maar heeft geen vleugels. Als er gevaar dreigt gaat hij op zijn rug liggen een tijdje om vervolgens zijn weg te vervolgen. Het lijkt erop dat ze onder het kunstgras vandaan komen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
3K
Z512099
7 jaar geleden
Een vlieg waarvan de vleugels uitgetrokken werden ?
Amadea
7 jaar geleden
Het lijkt erop dat het hier om dezelfde soort gaat, maar het staat op een forum waar alleen wordt gereageerd maar geen antwoord gegeven op de vraag wat het zijn: http://forum.viva.nl/forum/thuis/vreemde-soort-vlieg-zonder-vleugels-in-mijn-huis/list_messages/81901

Antwoorden (1)

Dan hebben jullie onder het kunstgras maden gekregen. Nadat die gaan verpoppen worden het vliegen, en die hebben in eerste instantie nog geen zichtbare vleugels. Ze zijn nog in de groei. Als ze net zijn uitgekomen zijn ze inderdaad sloom, en omdat ze nog niet kunnen vliegen hebben ze bij gevaar de reactie om op hun rug te gaan liggen (zodat de aanvaller denkt dat het beestje al dood is).

Maden verplaatsen zich niet over grote afstanden. Ze kruipen uit vliegeneitjes die in een voedselbron zijn gelegd. Er moet dus een voedselbron zijn nabij het kunstgras.
Amadea