Kan ik een sociale huurwoning overnemen?

Een vriend van mij heeft een sociale huurwoning en gaat daar binnekort uit en ik zou heel graag deze woning van hem overnemen. Ik sta zelf nu al 4 jaar (gemiddelde wachtijd is 4 jaar) ingeschreven, dus zou ik dan nu eventueel mijn inschrijving kunnen gebruiken om die woning over te nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slechts 4 jaar gemiddelde wachttijd? Welke regio is dat dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Almere

Het beste antwoord

nee dat kan zeer zeker niet die woningen worden door de woningbouw vereneging verdeeld die daar regels voor hanteren die verder gaan als de tijd dat je op een wachtlijst staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat moet je aan de verhuurder vragen.
Daar zijn regels voor en die kunnen per regio verschillen, afhankelijk van de woningnood etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat plan kun je beter maar direct uit je hoofd zetten, want dat lukt je echt nooit. Als je zelf al 4 jaar op de wachtlijst staat, dan zegt dat wel iets over de woningnood in jouw woonplaats.

Er is maar één mogelijkheid: dat jij precies aan de beurt bent, als je vriend zich uitschrijft. En die kans lijkt me heel erg klein.

Bovendien werkt het in veel gemeentes heel anders. Er komt een lijst van beschikbare woningen, b.v. in een woningkrant, en daar kunnen mensen zich inschrijven. In mijn woonplaats zijn 50 of 100 inschrijvers per woning geen uitzondering. Mensen die het langst op de wachtlijst staan, komen het eerst aan bod. Het enige wat je kunt doen, is inschrijven zodra die woning beschikbaar komt, en dan afwachten of je geluk hebt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou zo maar kunnen, aangezien je al de gemiddelde tijd van 4 jaar op de wachtlijst staat. Je vriend moet duidelijk maken, dat jij een goede huurder bent, je huur op tijd betaalt en bovendien dat jij een aantal zaken van hem wilt overnemen zoals bijv. de vloerbekleding en gordijnen (dit wil namelijk niet iedereen). Dit heb ik in mijn nabije omgeving meegemaakt en het heeft gewerkt.