Ik wil een huis kopen. Hebben de ontwikkelingen op de beurs nu daar invloed op?

Met andere woorden: wordt het lastiger of makkelijker om straks een huis te kopen en waarom? Stort de huizenmarkt in of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Niemand kan voorspellen hoe de economische situatie en de huizenmarkt zich gaat ontwikkelen.

Jij wilt een huis kopen en bent wat huiverig. Wat je naar mijn mening het beste kunt doen is nagaan wat jij kwijt wilt zijn aan woonlasten. Hou daarbij rekening met eventuele wijzigingen in de toekomst, wil je bv. kinderen? Ook servicekosten en premie voor een verzekering bij een hypotheek horen bij de woonlasten. Op basis daarvan kun je berekenen wat jouw maximale hypotheek is.

Ook kun je rekening houden met andere ontwikkelingen.
Als er bv. een einde komt aan de hypotheekrenteaftrek, kun je het dan nog betalen?
Als je dan voor een huis kiest waar je voor langere onbepaalde tijd zou willen wonen, heb je al een stuk minder te vrezen van ontwikkelingen op de markt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als door de beursontwikkelingen de economie wederom in een crisis beland zal de huizenmarkt instorten.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is instorten? Een waardedaling van 5%? Een waardedaling van 10%? Als je gewoon een hypotheek hebt die je aan het afbetalen bent dan is dat jammer, maar geen onoverkomelijke ramp. Het is waar dat de huizenprijs in Nederland (te ?) hoog is, en de kenmerken heeft van een luchtbel. Maar daar staat tegenover dat er in de Randstad nog steeds een huizentekort is en dat mensen toch ergens moeten wonen. Ook gaat het afgezet tegen de wereldeconomie niet slecht met Nederland (en dat terwijl we toch heel erg afhankelijk van die economie zijn). Met andere woorden: als de huizenmarkt instort, dan stort die in. Maar dan heeft iedereen ermee te maken. En dat maakt het dan ook gelijk toch weer een beetje veilig: de belangen zijn te groot om het kaartenhuis in elkaar te laten storten. Dus de randjes van de kaarten zitten toch met een beetje lijm aan elkaar vast.
ronron1212
12 jaar geleden
Beste nielx er zitten door het beleid van de banken al heelveel mensen zwaar in de pinaire door hun hypotheek. Huis zwaar minder waard. Als er weer een crisis over heen komt wordt de pinaire alleen maar groter.
gewoon niet afwachten maar een huis kopen als je dat makkelijk kunt, er is altijd wel wat en Nederland is een van de rijkste landen van europa dus wees niet bang.
Als je een goede baan hebt en zeker weet dat je die houdt en je kan je hypotheek makkelijk betalen doen!
Niet doen als je baan geen zekerheid heeft of als je weinig inkomen hebt, maar dan krijg je toch geen hypotheek tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huis kopen is altijd maatwerk. Er zijn een aantal zaken die je op een rij moet zetten om voor jou een goede keuze te maken.

Je hoofdvraag: hebben de ontwikkelingen op de beurs invloed op de huizenmarkt? Ja, maar welke is moeilijk te bepalen. Er geldt dat hypotheekverstrekkers niet ongelimiteerd geld uit kunnen lenen. Zij moeten een bepaalde buffer hebben om ervoor te zorgen dat het systeem niet in elkaar stort als een aantal huizenbezitters niet meer kunnen betalen. Als deze buffer bestaat uit staatsobligaties, dan kan het zijn dat als deze minder betrouwbaar worden (zoals bij Griekenland of Italië), dat ze niet meer mee mogen tellen. Dat betekent dus dat de hypotheekverstrekkers minder geld hebben om uit te lenen en dat ze dus strengere criteria gaan stellen voor hun eigen zekerheid. Daarbij geldt ook dat de beurs gezien wordt als graadmeter voor de stand van de economie. Gaat het slecht op de beurs, dan kan dat een signaal zijn dat de groei stokt of dat er krimp aan zit te komen. (Aan de andere kant is de beurs ook voor een groot deel gebaseerd op onderbuikgevoel, aan de dagelijkse grillen kan je dus ook niet teveel waarde onttrekken).

Maar het is belangrijk te onderstrepen dat 'de beurs' niet 'de economie' is.

Dan over het kopen van een huis: je hebt weinig tot geen invloed op de huizenprijzen zelf. Of ze stijgen of dalen heeft veel meer met economische trends te maken dan met je eigen inzet. Je kan wel een aantal dingen doen om jezelf recessieproof te maken.

Allereerst: bepaal voor het kopen van een huis of je er tenminste 10-15 jaar zou blijven wonen. Dit hangt ook af van je baan: is deze vast? En als je ontslagen wordt, kan je dan in dezelfde regio passend werk vinden? Zo niet: ga lekker huren. Als je plotseling moet vanwege je huis moet verhuizen dan trek je eenvoudig de deur definitief achter je dicht, zonder stress van het moeten verkopen van je huis.

Dan: kan je het huis kopen zonder een maximale hypotheek te nemen? Kan je 10-20% van het huis zelf financieren? Dit maakt je namelijk veel weerbaarder tegen een schommelende economie en onverwachte privé-gebeurtenissen. Stel: je gaat scheiden. Dan wil je na alle emotionele gebeurtenissen niet ook met een restschuld blijven zitten. Door een stukje overwaarde in je huis te laten bescherm je jezelf tegen economische schommelingen. En dan is een bank ook meer bereid om een hypotheek te verstrekken.