Waar kan de oorzaak van dit elektriciteitsprobleem zitten?

Wij hebben het volgende raadsel. Wij wonen nu 3 maanden in dit huis, sinds 1,5 maand gaat de aardlekschakelaar om na het draaien van de vaatwasser. Belangrijk: de aardlekschakelaar gaat pas om 30 a 40 min nadat de vaatwasser al klaar is met draaien!

Verdere info
1. De vaatwasser zit samen met de koelkast op 1 groep. Verder zit er niets op deze groep, dus overbelasting lijkt niet het probleem.
2. Na inspectie bleek de bodemplaat van het stopcontact waarin de vaatwasser is ingestoken gebroken. Deze hebben wij vervangen, maar ook na vervanging gaat de aardlekschakelaar nog steeds om.

We hebben het volgende geprobeerd
1. Vaatwasser uitzetten nadat deze piept dat programma klaar is => 30 a 40 min later gaat toch de aardlekschakelaar om
2. Vaatwasser uitzetten en stekker uit trekken => aardlekschakelaar gaat niet om.
3. Vaatwasser aansluiten op andere groep met verlengsnoer => aardlekschakelaar gaat niet om.

Het enige wat wij nog kunnen bedenken is dat de stop van deze groep (4) het niet aankan (dit is de enige van een ander merk), echter verklaart dat niet waarom we de eerste 1,5 maand geen problemen hadden.

Wij zijn echt ten einde raad en hopen dat iemand nog iets weet!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Het heeft niks met kortsluiting of overbelasting te maken.
Zonder aardlekschakelaar zou in dit geval stroom op de wasmachine zijn komen te staan.
Dus het moet iets zijn dat 'aan' staat in de machine, en de stroom contact laat maken met het metaal van de buitenkant.
Dit kan van alles zijn.
Dat de machine klaar is als dit gebeurt, zegt mij dat het de pomp is.
Er kan een klein lek (pakking) zijn dat water in het elektrische gedeelte laat komen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Niet op alle groepen zitten dezelfde aardlekschakelaars.
Er zijn er die sneller uitgaan dan anderen, voor diverse toepassingen.
Dus dat deze met een verlengsnoer niet uitgaat kan daaraan liggen (neem aan dat je verlengsnoer geaard is).
Kun je erin kijken, en kijken of de pomp vochtig is?
Stekker er eerst uit.
Kijk ook naar vocht of kalkplekken.
Kalkplekken duiden op een ouder lek, maar hoeft niet nat te zijn..