Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is de ontwerper van de lensmok?

Wie is de ontwerper van de lensmok?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
788
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ontwerp lijkt me niet zo orgineel.
Idee daarin tegen. :)
flyingcrow
8 jaar geleden
Grappig!
Bordensteker
8 jaar geleden
Een uitvoerige engelstalige beschrijving en testoordeel staat in http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-70-200mm-f-4.0-L-USM-Lens-Mug-Review.aspx . Maar de naam van de bedenker van het idee achter deze en soortgelijke mokken wordt ook daar niet genoemd.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De vorm van deze en soortgelijke lensvormige bekers en mokken is nagebootst van de vorm van sommige lenzen.
Deze lenzen zijn door ingenieurs geconstrueerd met het doel een technisch en ergonomisch goed bedienbare lens te maken. De precieze uiterlijke vorm van draaibare ringen en schuifjes en dergelijke is kennelijk niet tegen nabootsing beschermd (net zomin als dat de vorm van een autostuurwiel met bedieningsstaakjes op de stuurkolom beschermd ontwerp is). De ontwerper van de lens is waarschijnlijk een team van ingenieurs die gewoon betaald in opdracht van hun werkgever bezig waren en zodoende niet zelf het ontwerp kunnen claimen.

Intussen zijn er (blijkens een zoekslag op het internet) tal van lensimitaties in omloop uitgevoerd als bekers en mokken. Een “ontwerper” kun je dus eigenlijk niet aanwijzen, en het idee op zich blijkt dan ook overal nageaapt te worden, waarbij (expres?) niemand hardop het idee claimt. (Ik heb me lens gezocht!)

Wat wél terdege beschermd is, blijkt de gedeponeerde merknaam van de geïmiteerde lens. Daarom staat er niet “Canon” op de lensdop, maar “Caniam”. Dat is net zoiets als sokken waar Hike op staat in plaats van Nike.
(Lees meer...)
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding