Is het zuiniger savonds in winter tijd de kachel aan te laten en continue op 1 stand houden of uit te zetten iedere nacht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kachel:
bedoel je dan een losse (gas)kachel of een centrale verwarming?

Antwoorden (3)

Het is altijd zuiniger om de kachel/CV uit te zetten.

Er is hier veel discussie over; het misverstand ontstaat omdat de CV 's ochtends dan wel relatief veel verbruikt in weinig tijd.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, het is niet altijd zuiniger. Maar in gemiddelde huizen met prima isolatie wel.
tinus1969
8 jaar geleden
@WinnyS, waar baseer je dat op
Dat hangt er van hoe hoog de genoemde stand is. Bedoel je een vaste stand? En niet onbelangrijk is of er een temperatuursregeling op zit.
Mij lijkt het logisch dat de temperatuur s'nachts niet lager wordt dan pak hem beet 16 graden. Anders duurt het s'ochtends wel heel erg lang voordat de kamertemperatuur weer 20 à 21 graden is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
't Is heel simpel, een ruimte die op temperatuur wordt gehouden, heeft uiteindelijk veel minder energie nodig dan dat je van 5 graden naar 24 graden moet. Al zakt de temperatuur drie graden, drie graden verschil is eerder goedgemaakt de negentien graden.