Waarom vind ik steeds dode / versufde bijen op de vloer van mijn kamer?

Sinds een tijdje vind ik om de zoveel dagen een versufde of dode bij op de vensterbank of op de grond. Ze komen niet binnen via het raam, want daar zit een goedwerkend hor op. Heeft iemand een idee waar ze vandaan komen en wat er aan gedaan kan worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
10.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een nest in de spouw?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zou kunnen. Zijn er dingen waaraan ik kan herkennen dat ik een nest heb?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zag afgelopen week ook een heleboel levende bijen op straat, niet in staat om weg te vliegen.
Bordensteker
8 jaar geleden
Er kan wel eens een bijennest zitten tussen dakbeschot en plafondbetimmering. Bij een schuin rieten dak heb ik dat meegemaakt. Ik meen me te herinneren dat je de beestjes binnen in die kamer kon horen achter het schuine aan de binnenkant met zachtboard betimmerde dak. Bijen vonden we toen niet binnen, omdat er geen gaatjes waren, maar buiten vielen ze op, en de bewoners meldden later dat er een bijennest ontdekt was.
Dus: buiten goed kijken of je daar steeds bijen ergens uit en weer in ziet vliegen en kruipen.

Antwoorden (2)

Als antwoord op de vraag waardoor ze dood gaan: Omdat ze geen voedsel krijgen en uitdrogen.

Als antwoord waardoor ze naar binnen komen: Waarschijnlijk niet via de hor als daar geen gat in zit. Spouw lijkt me niet waarschijnlijk. Er zitten waarschijnlijk wel gaten in de spouw naar buiten voor beluchting, maar naar binnen? Het meest waarschijnlijke is dat ze toch door open ramen en deuren binnen komen, ergens in huis en niet weg kunnen. Soms zijn de kleinste openingen groot genoeg. Ik heb boven horren en toch zijn er nestjes lieveheersbeestjes binnen.

Als het om enkele insecten per week gaat zou ik er niet zo'n punt van maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb dat vroeger ook gehad (met wespen) en toen zat er een wespennest in de spouwmuur. Maar of dat nu nog kan als het geïsoleerd is? Als het er teveel zijn moet je een imker (expert) bellen.