Hoe lang duurt het voordat tomaten rijp als ze net beginnen te bloeien?

Ik heb in de tuin langwerpige spaanse tomaten. Althans, planten daarvan en ze gaan binnen nu en een week bloeien (ze deden er zo lang over omdat het een koude zomer was). Nu vraag ik me af of ze wel 'op tijd' gaan rijpen. Dus voordat het koeler wordt. Anders gaan de planten dood/verrotten terwijl ik er zo lang naar uitkeek. Tenzij het begin september warm blijft. Dus specifiek is de vraag: Hoe lang duurt het voordat tomaten rijp zijn als ze net wel/niet beginnen te bloeien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
19.8K

Antwoorden (4)

als tomaten op een bemeste grond staan waar geen andere tomaten planten hebben gestaan zou dat ongeveer 2 of3 maanden duren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar waren voorheen geen tomaten geplant. Grond is alleen vermengd met compost (dus lage concentratie NPK) zou het de proces versnellen als ik koemestkorrels nu ga strooien? Of is het nu te laat daarvoor? (Ik heb sowieso nog wat liggen in de schuur).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koemestkorrels zijn zeer matig om te gebruiken, hebben ze in een schuurtje gestaan, dan zit er mogelijk ook schimmel in ( ruikt muf)
Neem een goede organische mest zoals culterra, maar er zijn er meer
Tomaten moeten in een keer door kunnen groeien met voldoende water en regelmatig mest!!
Ze moeten een zonnige, warme plek hebben.
Je moet ze regelmatig dieven en later de onderste bladeren er af knippen..
hebben ze dat allemaal en zit het weer mee, dan kan je zo half augustus de eerste rijpe tomaten kunnen plukken.
let op!
Gezien het feit dat het al juli is en ze buiten staan, zal ik er niet meer dan twee bloemtrossen aan laten komen, dus op tijd de kop er uit halen.
De rest wordt dan toch al niet meer rijp en kost de plant veel energie.

je planten zouden al veel groter moeten zijn, het is dan wel geen mooie zomer geweest tot nog toe, maar wel groeizaam weer.
Mogelijk heb je al te weinig gemest en is je grond te arm.
Bij mij zitten de tomaatjes er al aan en zijn de planten groot en bossig.
laat buiten maar drie trossen zitten, soms vier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Heeft het zin/nut om nu bij te mesten (koemestkorrels) of is het daar nu te laat voor? Ik ben bang dat ze overbemest raken en daardoor 'branden/uitdrogen'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koemestkorrels zijn voor dit doel waardeloos!
Gooi het maar onder je rozen, of in je border en koop het maar nooit meer.
Bij proeven die ik gedaan heb met organische meststoffen, bleek koemestkorrels bijna niets te doen., hij kwam er als slechtste uit!
Ik gebruik voor mijn moestuin altijd en al jaren culterra korrels, een klein handje bij iedere plant, even door de grond mengen en flink water er op, na een week of drie herhalen.
Ook bestaat er vloeibare organische mest ( Ecostyle) dat je oplost in je gietwater, dat werkt dan binnen een dag..
Alleen met veel water en mest kan je tomaten kweken.
Tomatenplanten die buiten staan en die nog niet bloeien zullen nog zeker drie maanden nodig hebben om rijpe tomaten voort te brengen. Het belangrijkste is echter: krijgen de tomatenplanten rechtstreeks regenwater over zich heen. Als dit zo is dan ruim de planten maar op, want er komt niet een rijpe tomaat van de struiken, mits je zorgt dat er plastic boven de planten komt. Als je plastic boven de planten maakt en zorgt dat er geen regenwater op de planten kan komen dan heb je kans dat de phytoftora er niet in komt en dat je mooie rijpe tomaten krijgt. Maar het zal heel moeilijk worden.

Toegevoegd na 12 uur:
Als aanvulling op je vraag: eens in de drie a vier weken voeg ik een dopje vloeibare mest bij het water en daar doen de tomatenplanten het uitstekend op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je! Dit is (tot nu toe) het beste antwoord. Ik heb er in het verleden ook last van gehad terwijl ik nooit had geweten wat de oorzaak is, nu heb ik het opgezocht en kwam ik deze sitehttp://www.moestuintips.nl/ziekten_en_plagen/phytophthora_in_tomaat.php tegen. Ik ga 4 stokken in de grond slaan met plastic er over heen (zodra ik merk dat het veel gaat regenen) en dan het beste hopen. Heeft het nu zin om bij te mesten om het proces te versnellen? Of ben ik daar nu te laat voor?
de groei en bloei van tomaten is afhankelijk van diverse omstandigheden.
-het weer
als het fris is en nat groeien en bloeien ze langzamer. ook het rijpingsproces duurt dan langer. normaal duurt dat laatste enkele weken.
-de plaats in de tuin
zon, zonniger, zonnigst, het maakt nogal uit, hoe warmer hoe beter, maar kijk uit voor overdrijving en uitdroging.
-de bescherming
veel vocht rechtstreeks op de planten (ook als er sprake is van een hoge luchtvochtigheid) is funest. het is al genoemd Phytophtera. Een schimmel waar de tomaat (en ook de aardappel) extreem gevoelig voor is. droog (onder plastic) zetten en zorgen dat de wind er bij kan. opsluiten in plastic heeft ook geen zin.
-de voedingswaarde van de grond.
te veel stikstof zorgt er voor, dat de plant teveel op de bladeren groeit. wel meststof gebruiken, maar dan stikstof arm. planten groeien altijd meer op de voortplanting (bloemen en zaadjes) als die gecontroleerde "armoe" lijdt.
- onderhoud
regelmatig matig water geven (niet op de plant zelf) en regelmatig snoeien (zijtakken de zgn dieven en overtollig blad) ik zelf halveer meestal alle bladeren haal de onderste helemaal weg. Als er alleen nog maar tomaten aan staan die moeten rijpen, verwijder ik alle blad.
succes.