Hoe kan ik dons uit een versleten dekbed hergebruiken?

Ik heb een dekbed wat nog wel lekker warm is, maar waarvan de tijk bij de randen gaar en versleten is. Wie weet een methode om het dons eruit te halen zonder dat het alle kanten opgaat?
Het dekbed is in vierkanten doorgestikt, dus even leegschudden gaat niet. En wat kan ik met dat dons nog doen? Nieuw dekbed hoeft niet, dat heb ik al. Andere ideeën?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
3.3K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
in het voorjaar opensnijden en in de tuin leggen
alle broedvogels zullen je dankbaar zijn

Het beste antwoord

Je kunt twee dingen doen : het hele dekbed omboorden met breed biaisband zodat de versleten randen weer verstevigd zijn, en is het daarvoor TE ver versleten, dan kun je gewoon het hele dekbed opnieuw bekleden met tijk en de oude er onder laten zitten. Daarna moet je het wel weer doorstikken (met de hand) of in elk geval doorpitten (op de kruisingen of juist midden in de vakjes) zodat de nieuwe laag niet kan verschuiven.

Je kunt natuurlijk het dons er uit halen - wat inderdaad absoluut niet gaat zonder heel veel troep, dus doe dat idealiter in een zo leeg mogelijke kamer- maar het enige waar je het voor kunt hergebruiken is eigenlijk weer vulling (voor dekbed of kussens). Als je heel handig bent zou je er een jas van kunnen maken.