ecb rente blijft 1%,waarom is de hypotheekrente dan ca 5%?

Om de huizenmarkt een impuls te geven is het toch schandalig dat er 4% marge op zit of zie ik dat verkeerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het verschil is de marge voor kosten, niet betalende klanten en natuurlijk een portie winst. En het is niet aan de banken om de huizenmarkt een impuls te geven.

Je ziet wel dat terwijl de rente voor banken zelf daalt, de hypotheekrente alleen maar stijgt. De marges worden dus wel steeds groter en je kunt je afvragen of dat fair is. Ze zijn tenslotte ook op 'onze kosten' overeind gebleven.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

4 % lijkt mij toch een redelijke vergoeding als je voor zo lang geld gaat lenen. Dit is al een hele lage rente
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een paar jaar geleden was de hypotheekrente 4% en bij de ecb duurder dan deze 1%
Omdat de banken zelf percentages "slechte debiteurs of wanbetalers" incalculeren zodanig dat jij dat bijbetaalt. Vergeet niet dat de grootste financiele crisis ontstaan is juist omdat men te gemakkelijk krediet toestond , zonder de universele vuistregel in acht te nemen nl. max 1/3 van je netto inkomen aan hypotheek afbetaling en bovendien de prijzen van de huizenmarkt instorte zodat de bank haar waarborg zag verdampen. Wat niet wegneemt dat europa anders is dan de vs en dat nederlanders, belgen , luxemburgers en duitsers zeer nauwgezet het afbetalingsplan volgen. Maar een bank is bij uitstek in een zeer sterke competieve sector en wistcijfers is het enige dat telt voor de aandeelhouders. ALTERNATIEF :sinds kort is er op ebay een site waar je een lening per opbod kunt aangaan aan veel gunstiger voorwaarden. Heb geen details helaas maar de info kwam van de Financiel Tijd, een ernstige krant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De banken zijn commerciele bedrijven die winst moeten maken, geen liefdadigheidsinstelling. Daarnaast is de ECB rente en de hyptheekrente twee verschillende dingen, die kan je niet één op één met elkaar vergelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De banken hebben iets veel leukers ontdekt dan het goedkoop te lenen geld met veel risico weer uit te lenen aan huizenbezitters. Ze kopen er staatsobligaties van.