Zou het slimmer zijn om een flat te kopen of te huren?

De prijs per maand is minder bij kopen, maar zit je dan aan dingen vast? Hulp a.u.b.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hangt van je privesituatie af, kan je een hypotheek dragen of wil je dat risio niet lopen. Wil je er lang wonen of niet enz. Geef eens eerste dat soort info voordat we kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zit eraan te denken om in de toekomst misschien met mijn vriendin in een flat te gaan wonen, die ik kan kopen of huren van mijn vader (de flat is van hem)
Alleen ik weet niet hoe de toekomst in elkaar zit met onze studies en dat soort dingen. Dus het is maar een momentopname.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Misschien kan je de flat tijdelijk huren van je pa, vervolgens betaald hij met de huur de hypotheek. Op die manier kan je pa toch gewoon aflossen. Dan kan je later eventueel overgaan tot aankoop. Zo heb ik 6,5 jaar in de flat van mijn ouders gewoond. Helaas is vlak na de aankoop van de woning, de huizenmarkt ingestort. Daarom wilde mijn ouders de flat niet aan ons verkopen en blijft deze dus in de verhuur.

Het beste antwoord

De hypotheekrente is momenteel heel gunstig, dus om die reden kan het een goed idee zijn om nu over te stappen op een koopwoning. De maandelijkse kosten kunnen inderdaad lager uitvallen dan bij huren. Denk er wel aan dat je bij een koopwoning zelf verantwoordelijk bent voor het onderhoud. Als er dus iets kapot gaat, draai je zelf op voor de kosten. Het is dus handig om een financiële buffer te hebben voor dit soort kosten. Daarnaast heb je een vast inkomen nodig om in aanmerking te komen voor een hypotheek. Als je dus wat spaargeld hebt, een vast contract en als je van plan bent om voor langere tijd in de betreffende flat te blijven wonen, kan het zeker slim zijn om te kopen.

De Telegraaf heeft laatst een handige rekentool online gezet, waarmee je kunt berekenen of kopen of huren verstandiger is in jouw situatie. (Zie bron)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt bij het kopen van een flat ook te maken met extra kosten voor de Vereniging van Eigenaren (verplicht) en als er een lift in de flat is, kan dat wel 200 euro per maand zijn.
En vanaf 2008 weten we dat het niet altijd waardevermeerdering is als je de flat moet verkopen.
Ivana
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Ik woon in een flat maar de bijdrage is echt geen 200 per maand en we hebben een lift.
Ivana
9 jaar geleden
De kosten voor de liftcontroles en reparatie of vervanging schijnen zo hoog te zijn. Heb toevallig een reeks flats in het midden van het land gezien omdat mijn zoon op zoek was. Dit waren de bedragen die door de makelaar werden genoemd bij een gezonde VVE
ronron1212
9 jaar geleden
Ik woon in het midden van het land. Liften gaan er lang mee.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Bij ons (2 kamer appartement) waren de servicekosten ongeveer €100 per maand (64 appartementen van verschillende formaten, 8 etages en 4 portieken met liften) De buren met een 4 kamer appartement betalen €176 per maand.
Kopen is over het algemeen altijd beter, zeker als de lasten al minder zijn.
Wel komen er vaak andere kosten bij kijken zoals een vereniging van eigenaren, die gezamenlijk sparen voor gezamenlijke reparaties, en onderhoud. En dingen zoals bijvoorbeeld een verwarmingsketel die je bij defect uit eigen zak moet betalen. Een huis kopen kan weleen soort spaarpot zijn ....als de huizen prijzen stijgen, of gelijk blijft, en het daarentegen toch afbetaald word. Huurhuizen hebben vaak te maken met huurverhogingen, terwijl bij koop de te betalen aflossingen gelijk blijven.