Wie draagt de kosten voor brandblussers en alarminstallatie, de huurder of de verhuurder?

In een pand moeten nieuwe brandblussers en een nieuwe brandinstallatie aangebracht worden. In de huurovereenkomst staat: voor rekening van de huurder komen alle lasten en belastingen die in verband met werkzaamheden de huurder van overheidswege zullen worden opgelegd. Ook de kosten van klein onderhoud komen voor rekening van huurder.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
29.8K

Het beste antwoord

De verhuurder is ten alle tijde verantwoordelijk voor het onderhoud van brandblussers en brandinstallatie. Als er in het contract niet duidelijk staat aangegeven dat de huurder de kosten hiervoor moet dragen, zal de verhuurder dus ook moeten betalen. Echter staat in de huurovereenkomst in dit geval dat alle werkzaamheden die overheidswege nodig zijn, dus ook de brandinstallatie, de huurder zullen worden opgelegd.

In dit geval zal de huurder dus moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de verhuurder beslist dat dit meot gebeuren dan moet hij de kosten dragen.
Het zou wat te makkelijk zijn om allerlei onderhoud en werkzaamheden te alten doen en de kosten dan maar op de huurder af te wentelen.
Volgens mij is die huurovereenkomst niet rechtsgeldig maar dat zou ik eens laten uitzoeken door een jurist
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit antwoord, van begin tot eind, is onzin. Voordat een gebouw wordt opgeleverd is er al een onderhoudsplan opgesteld, aan de hand daarvan wordt de huurprijs bepaald.
Een huurovereenkomst is uiteraard wel rechtsgeldig, het is een getekend document met voorwaarden en bepalingen.
Nou, sowieso is het een beetje een verkeerde uitleg. De huurder draagt altijd alle kosten van een gebouw. Of het nou service kosten zijn of gewoon vaste huur kosten, anders maakt de eigenaar/bouwer van het gebouw natuurlijk geen winst.
Wat jij bedoelt is denk ik of deze twee items bij de vaste huurprijs horen, of bij de service kost.
Over het algemeen horen deze twee dingen bij de vaste huurprijs (het aanbrengen ervan) omdat het een verplicht onderdeel is van het gebouw.
Dit veranderd echter als de huurder een hogere eis aan de twee installaties heeft gesteld dan vermeld in het bouwbesluit. Dan wordt het een huurderswens en draagt de huurder de extra kosten voor het aanbrengen.
Het onderhoud hoort echter bij de service kosten, zoals elk onderhoud in het gebouw.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gaat er hier dus even om wat er precies bedoeld wordt met klein onderhoud. Maar je kan ervanuit gaan dat de huurder niks extra's hoeft te betalen. Voor dit soort situaties betaal je immers altijd service kosten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet elk getekend document is rechtsgeldig. Het moet wel degelijk aan de wet voldoen, als dat niet zo is is het niet rechtsgeldig. Volgens mij zijn deze kosten gewoon voor de verhuurder. Je betaald via je huur en eventuele service kosten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hangt er ook nog vanaf of er 1 huurder in het pand zit, of meerdere huurders. Als er meerdere huurders zijn wordt dit uit de servicekosten betaald. Als er slechts 1 huurder is, moet de huurder er zelf voor zorgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
che: wat je ook in een contract zet als 2 partijen het ondertekenen is het rechtsgeldig. Tuurlijk als erin staat dat je de president samen gaat vermoorden is het tegen de wet, maar het contract is wel degelijk rechtsgeldig. Dit zijn twee verschillende dingen.
Joep ook met slechts 1 huurder betaal je service kosten misschien noemen ze dat dan niet of zit het in de directe huur. Maar bij mij op kantoor wel iig. Het gaat er alleen even om wat onder onderhoud valt. Het vervangen van deze twee items is duidelijk onderhoud, service kosten zijn alleen vaste kosten die je maakt voor het onderhoud van het gebouw, deze kosten worden bepaald over de gehele periode waarin de huurder het gebouw huurt. Daar zitten deze 2 posten dus ook in. Daarom lijkt het mij dat je in dit geval als huurder geen extra kosten maakt. Ik kan natuurlijk niet het hele contract lezen, maar er kan uiteraard instaan dat deze punten uitgesloten zijn, maar dan is het gewoon een domme huurder omdat je hier natuurlijk niet mee akkoord moet gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar dat is dus wat ik bedoel, uiteindelijk betaald de huurder voor alles. Voor de bouw het onderhoud etc. het ligt er alleen aan hoe dit wordt verwerkt en hoe het in het contract is vastgelegd.
Als de huidige huurder dit bijvoorbeeld niet betaald, gaat de huur en/of de service kosten van de volgende huurder simpel weg omhoog.
Het onderhoud van dit soort dingen is doorgaans voor de huurder maar de aanleg kosten niet noodzakelijk. De verhuurder (of meer precies: de eigenaar van het pand) is er voor verantwoordelijk dat het pand in een staat verkeerd dat je er wettelijk gezien in mag wonen. Dat geld dus ook voor de bepalingen van de brandweer. Je bent als huurder wel verplicht hier 100% aan mee te werken. Dit zijn ook lange termijn investeringen voor de verhuurder. Brandblussers en installaties die je als huurder koopt zijn immers van jouw en niet van de verhuurder (een blusser die de verhuurder ophangt en die je vervangt omdat je hem hebt gebruikt blijft van de verhuurder natuurlijk). Die neem je dan mee als je gaat verhuizen en vervolgens moet de verhuurder dan alsnog die dingen kopen voor er een volgende huurder in mag. De verhuurder mag dat voor een deel vaak wel via de huur terug verdienen.

Als je het niet eens bent met de kosten die je moet bijdragen kan je het voorleggen aan de huurcommissie. Meestal hebben die ergens eens per maand een spreek uur in je stad waar je dit soort vragen kwijt kan.