Wie draagt de kosten voor brandblussers en alarminstallatie, de huurder of de verhuurder?

In een pand moeten nieuwe brandblussers en een nieuwe brandinstallatie aangebracht worden. In de huurovereenkomst staat: voor rekening van de huurder komen alle lasten en belastingen die in verband met werkzaamheden de huurder van overheidswege zullen worden opgelegd. Ook de kosten van klein onderhoud komen voor rekening van huurder.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De verhuurder is ten alle tijde verantwoordelijk voor het onderhoud van brandblussers en brandinstallatie. Als er in het contract niet duidelijk staat aangegeven dat de huurder de kosten hiervoor moet dragen, zal de verhuurder dus ook moeten betalen. Echter staat in de huurovereenkomst in dit geval dat alle werkzaamheden die overheidswege nodig zijn, dus ook de brandinstallatie, de huurder zullen worden opgelegd. In dit geval zal de huurder dus moeten betalen.

Als de verhuurder beslist dat dit meot gebeuren dan moet hij de kosten dragen. Het zou wat te makkelijk zijn om allerlei onderhoud en werkzaamheden te alten doen en de kosten dan maar op de huurder af te wentelen. Volgens mij is die huurovereenkomst niet rechtsgeldig maar dat zou ik eens laten uitzoeken door een jurist

Nou, sowieso is het een beetje een verkeerde uitleg. De huurder draagt altijd alle kosten van een gebouw. Of het nou service kosten zijn of gewoon vaste huur kosten, anders maakt de eigenaar/bouwer van het gebouw natuurlijk geen winst. Wat jij bedoelt is denk ik of deze twee items bij de vaste huurprijs horen, of bij de service kost. Over het algemeen horen deze twee dingen bij de vaste huurprijs (het aanbrengen ervan) omdat het een verplicht onderdeel is van het gebouw. Dit veranderd echter als de huurder een hogere eis aan de twee installaties heeft gesteld dan vermeld in het bouwbesluit. Dan wordt het een huurderswens en draagt de huurder de extra kosten voor het aanbrengen. Het onderhoud hoort echter bij de service kosten, zoals elk onderhoud in het gebouw.

Het onderhoud van dit soort dingen is doorgaans voor de huurder maar de aanleg kosten niet noodzakelijk. De verhuurder (of meer precies: de eigenaar van het pand) is er voor verantwoordelijk dat het pand in een staat verkeerd dat je er wettelijk gezien in mag wonen. Dat geld dus ook voor de bepalingen van de brandweer. Je bent als huurder wel verplicht hier 100% aan mee te werken. Dit zijn ook lange termijn investeringen voor de verhuurder. Brandblussers en installaties die je als huurder koopt zijn immers van jouw en niet van de verhuurder (een blusser die de verhuurder ophangt en die je vervangt omdat je hem hebt gebruikt blijft van de verhuurder natuurlijk). Die neem je dan mee als je gaat verhuizen en vervolgens moet de verhuurder dan alsnog die dingen kopen voor er een volgende huurder in mag. De verhuurder mag dat voor een deel vaak wel via de huur terug verdienen. Als je het niet eens bent met de kosten die je moet bijdragen kan je het voorleggen aan de huurcommissie. Meestal hebben die ergens eens per maand een spreek uur in je stad waar je dit soort vragen kwijt kan.

Bronnen:
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=1190&ref=

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100