Mag de verhuurder in contract zetten dat er maximaal 2 dagen per week iemand komt logeren?

De huisbaas, particulier, heeft in het contract gezet dat er maar max 2 dagen in de week iemand mag komen logeren in de woning/ studio. Mijn vriend is hier vaker. Als hij er is is het rond 20.00 uur en gaat hij, ivm werk, om 21.00 naar bed. We wonen met meerdere mensen in het pand, en hij woont in het pand ernaast. Camera's op de deur. Altijd ziet hij van alles. Loopt soms door de gang etc. Erg vervelend. Hij heeft aangegeven dat vanwege geluidsoverlast na 22.00 uur hij wil dat de logees in het weekend komen. Ook vanwege de brandvoorschriften. Mag hij dit zomaar in het contract neerzetten? Ik begreep dat dit schending van woongenot is en van de privacy.
Ik betaal sowieso al veel aan huur, 750 en 175 euro gas water licht. Ga ik niet moeilijk om doen. Maar kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.4K
erotisi
2 jaar geleden
Had je al een contract en is dit dan een aanvulling of wijziging of betreft het een geheel nieuwe huur?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik huur sinds 8 maanden. Het is iets waar de huisbaas ineens, bij iedereen, sinds 2 weken moeilijk om doet. We voelen ons een beetje bekeken. Stel dat mijn vriend hier 2 dagen slaapt, dan mag bv mijn nichtje al niet meer komen de rest vd week. Raar lijkt me?!
Heb getekend destijds. Vond het raar maar deed het toch. Begreep alleen dat de huisbaas niet zomaar alles in contract mag zetten? Het is vanwege de brand vergunning zegt hij....eventuele overlast (dat laatste is er van niemand)
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
nee, je verhuurder heeft geen zaken om te weten wanneer jij komt of gaat, wie je op bezoek krijgt en wanneer. Hij mag de camera's enkel gebruiken om bijv. bewijslast te hebben bij een inbraak of iets dergelijks niet om voor politieagent te spelen richting de huurders. Dit zou grove inbreuk zijn op je privacy en persoonlijke levenssfeer. De eventuele overlast moeten huurders en verhuurder onderling oplossen met andere maatregelen. Het excuus dat het ook vanwege brandvoorschriften is, is onzin en waarschijnlijk een afschrikmethode
Kies
2 jaar geleden
HIj kon me mijn rug op.... Je hebt ook nog een privéleven, vind ik. Eventueel even bij de Huurcommissie navragen. Sta je in je gelijk en hij ligt dwars, dan zou ik elke maand een stuk huur inhouden en hem dat mede te delen, dan dwing je hem op een dag toe te geven je eigen privéleven te kunnen leiden. Het gaat ze uiteindelijk toch maar om het geld. Brand is een smoesje.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dank voor de reacties. Precies mijn gedachtes inderdaad. Ik zal eens officieel navraag doen. Wil graag, dat als hij weer aan de deur staat, met de juiste argumenten komen ;-)
Het voelt nu als een gesluip door de gang "omdat ik iets doe wat niet mag". Kansloos.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Thsnks voor alle reacties. Eindelijk ook reactie bij de officiële instanties en inderdaad...het is niet rechtsgeldig wat de huisbaas doet. Simpel gezegd, hij mag deze regels niet opleggen. Voelt toch prettiger nu ik weet waar ik sta. Dank allemaal.

Antwoorden (1)

Er is geen verbod om zelf van alles in een contract te zetten, maar het heeft geen enkele rechtsgeldigheid. Brandvoorschriften gelden 24/7 en dus niet 5 dagen in de week wel en in het weekend niet. Geluidsoverlast mag sowieso niet als het extreem is. Door wie of wat of wanneer dat veroorzaakt wordt, hoeft en kan niet van te voren in een huurcontract worden bepaald.

Ook wat betreft privacy (camera's en door jullie gang lopen) zijn er regels. Als die gang een soort verlengde portiek is, is dat misschien nog een twijfelgeval. Huur je een zelfstandige woning, dan is de gang buiten jouw woning denk ik wel toegankelijk voor je huisbaas, alsook voor je buren en het bezoek van de buren. Huur je onzelfstandig en is de gang onderdeel van de gedeelde voorzieningen (gezamenlijk keuken, gang, sanitair etc) dan hoort die huisbaas aan te kondigen als hij er moet zijn. Toegang weigeren is wellicht lastig, hij moet ook onderhoud kunnen plegen enzo, maar hij mag niet zomaar onaangekondigd en/of onnodig vaak rondstruinen.

Ik weet niet wat voor ruimte je precies huurt, maar ik zou ook zeker even de huurprijscheck doen. En goed controleren dat je eenmaal per jaar een juiste afrekening krijgt voor de servicekosten. Voor de duidelijkheid: dat je huurt van een particulier wil niet zeggen dat het een vrije sector woning is. Ook voor huurwoningen of kamers van particulieren die onder de huurgrens van sociale huurwoning zitten (en dat zit je met 750 euro) gelden de regels voor sociale huurwoningen.