Kan je een koophuis verhuren terwijl je zelf huurt van de gemeente?

even een ''korte'' situatieschets.
Ik woon met mijn vriendin in een nieuwbouwwoning wat wij huren van de gemeente.
Nu wil ik bij ons in het dorp een appartement gaan kopen om die te verbouwen en te verhuren.
Kan dit op deze manier of is dit niet mogelijk omdat wij huren van de gemeente?
Als dat het geval is; is het dan mogelijk dat ik mij uitschrijf bij dat huurhuis en inschrijf bij het koophuis?
Ik hoop dat jullie deze vraag kunnen beantwoorden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Ivana
6 jaar geleden
Als je het appartement koopt met eigen geld is er niets aan de hand. Als je een hypotheek nodig hebt kan je de rente niet aftrekken van de belasting, je moet er dan zelf wonen. Maar de mogelijkheid is er.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je nu (via de gemeente) een sociale huurwoning huurt, geldt daarvoor een inkomensgrens. Op het moment dat je tegelijkertijd een appartement gaat kopen, zou de gemeente wel vragen kunnen gaan stellen over je inkomen, houd daar rekening mee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja het is een woning in de sociale sector inderdaad. vandaar de vraag aangezien ik nergens goede informatie hierover kan vinden.
Dan zou ik mij moeten uitschrijven bij het huurhuis en inschrijven bij het koophuis waar ik hypotheek voor ga krijgen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Houd er rekening mee dat als je een hypotheek nodig hebt de bank meestal eist dat je het koopt voor bewoning op het moment dat je het koopt om te verhuren zien ze het als commercieel en doen ze moeilijker.
En het niet melden aan de bank is fraude
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Uit je vraag leid ik af dat je niet zelf in het koophuis gaat wonen, maar dat wilt verhuren. Zolang je in het huurhuis blijft wonen waar je nu woont, hoef je je niet uit te schrijven. Je inschrijving bij de gemeente betreft immers je woonadres en dat verandert niet.
Waar het mij bij mijn eerdere opmerking om ging, is dat je inkomen hoger wordt zodra je je koophuis gaat verhuren, en je zult moeten oppassen dat je inkomen dan niet te hoog wordt voor de sociale huurwoning.
Ivana
6 jaar geleden
Maar als je eenmaal een sociale woning huurt, zetten ze je er toch niet uit als je inkomsten hoger worden?
fisbel
6 jaar geleden
JanJ2002:
U geeft informatie die (gedeeltelijk) onjuist is. Voor iemand die al in een sociale huurwoning woont, geldt geen inkomensgrens om in de woning te blijven wonen. Hij is hoogstens een zogenaamde 'scheefwoner' Bij de jaarlijkse huurverhoging geldt dan een opslag wat percentage betreft. Zie voor info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/maximale-huurverhoging?utm_campaign=sea-t-bouwen_wonen_en_leefomgeving-a-huurwoning_huurverhoging_2017&utm_term=huurverhoging%202017&gclid=EAIaIQobChMIjL_n5aup1QIVzrftCh0chQPjEAAYASAAEgLzDfD_BwE Als nielsschr een woning koopt en die woning verhuurt, zijn er geen gevolgen voor zijn eigen sociale huurwoning. De huurinkomsten zijn vrij en vormen geen inkomen box 1: werk en woning. Wel is het zo dat de verhuurde woning in Box 3 valt. De woning vormt vermogen en over niet vrijgesteld vermogen moet belasting Box 3 worden betaald. Bovendien is er 4% inkomensbijtelling Box 3. Een hypothecaire schuld op de woning komt overigens in mindering op de waarde van de woning. Deze waarde wordt bepaald door de vorm van verhuren. Er kan sprake zijn van de zgn. leegwaarderatio, waardoor de op te geven waarde Box 3 lager is dan de WOZ-waarde. Zie voor info: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/erven/waardebepaling_bij_erven_en_schenken/berekening_van_de_waarde_van_verhuurde_woningen/berekening_van_de_waarde_van_verhuurde_woningen Het geheel aan inkomen Box 123 vormt het verzamelinkomen. Dit verzamelinkomen is bepalend t.a.v. het percentage van de jaarlijkse huurverhoging. Tevens is dit verzamelinkomen bepalend voor het recht op toeslagen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@fisbel, dank voor de correctie

Antwoorden (1)

Ja, je mag een huis kopen en verhuren, geen probleem. En als je dan zelf in een (ander) huurhuis woont is ook geen probleem. Omdat je dan inkomsten uit eigen woning hebt, zal de fiscus wel om de hoek komen kijken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Als je nu in de sociale sector huurt, dan kan het wel een probleem worden. Dan gelden andere regeltjes......
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja het is een woning in de sociale sector inderdaad. vandaar de vraag aangezien ik nergens goede informatie hierover kan vinden.
Dan zou ik mij moeten uitschrijven bij het huurhuis en inschrijven bij het koophuis waar ik hypotheek voor ga krijgen?
ItisILeClerc
6 jaar geleden
@n Sowieso zal je bank toestemming moeten geven om het koophuis (met hypotheek) te verhuren. Die zijn daar niet happig op.
Daarnaast weet ik niet of je de rente kunt aftrekken, want geen eigen bewoning.
fisbel
6 jaar geleden
Er is in deze situatie geen recht op hypotheekrenteaftrek. Dat recht kan wel ontstaan als nielsschr zelf in de woning gaat wonen en er een hypothecaire schuld op de woning rust. @nielsschr:
Huuropbrengsten vormen geen inkomen Box 1. Wel zijn er fiscale gevolgen Box 3. Zie mijn reactie hierboven. Gevolgen voor de huur van de huidige sociale huurwoning zijn er niet. Heeft u een bron voor de door u genoemde andere regeltjes? Of bedoelt u dat er gevolgen kunnen zijn voor de jaarlijkse huurverhoging (maximaal 2,8% ipv 4%)