Waar goedkoop wonen in een leuke buurt in of rond Rotterdam?

Mijn vriend(24) en ik(25) wonen al een paar jaar in een huur appartement in Rotterdam. We studeren allebei parttime en werken er 3 - 5 dagen naast (ik ben deels zzp'er dus afhankelijk van klussen). Gemiddeld verdienen we iets meer dan allebei iets meer dan 17.000 per jaar p.p. Sinds 2016 kunnen we opeens weer veel minder lenen en NHG krijgen we niet als we een ouder garant staat (wat ook veel duurder is)... Ook al bewijzen we al jaren dat we makkelijk 550 aan kale huur kunnen betalen per maand, toch kunnen we maar 111.000 lenen wat volgens mij uit kwam op 390 netto per maand.

We zoeken een huis van minstens 65m2, tuintje of balkon waar je tenminste buiten kunt zitten in de zon, vlakbij ov om binnen 40 min in Rotterdam centrum te komen, binnen 20 min met de auto/fiets/lopend bij een bos, liefst in een groot dorp of kleine stad/net buiten het centrum en dichtbij een uitlaatplaats voor onze hond. In Rotterdam zouden we het liefst in Blijdorp of Hillegersberg willen wonen bijvoorbeeld, maar we zijn ook al gaan kijken in Dordrecht.

Het lijkt alsof er alleen maar aanbod is wat kleiner is, in een slechte buurt staat, totaal gerenoveerd moet worden of pal naast het spoor/scholengemeenschap staat...

Wat voor advies geven jullie? Nog een paar jaar in dit huurappartement blijven of concessies doen in onze woonwensen en toch kopen? Of een andere gouden tip?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gewoon even blijven zitten . Sparen zodat je meer kan kopen met het zelfde leen bedrag . Daarbij als je zeg 10% eigen geld hebt is de bank vaak net wat guller weliswaar in de huidige wettelijke mogelijkheden .

Antwoorden (3)

Capelle lijkt me een prima optie. Met de metro in 20 minuten in t centrum, vlakbij snelwegen en voor de hond is er t Schollebos of Hitland.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met capelle moet je oppassen omdat er ook slechte buurten in capelle zijn. Criminaliteit enz. Verder is het een goede tip. Er zijn mooie stukken in capelle.
paulus811
8 jaar geleden
In Schiedam zijn ook slechte stukken, maar daar woon jij waarschijnlijk en van Capelle heb je 'het horen zeggen'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb op beide plaatsen gewoond. En beiden hebben goede en mindere buurten. Ik was wel tevreden over capelle. Veel groen en rustige woonwijken. Mindere buurten herken je vrij snel.
Bij Schiedam hetzelfde lied. Schiedam is drukker maar capelle is groener.
Al eens gedacht aan Schiedam? Sluit aan op Rotterdam maar is heel wat vriendelijker.

Toegevoegd na 53 seconden:
En Rotterdam Oost. Lage land/Prinsenland.

Toegevoegd na 1 uur:
Prinsenland en lage land liggen naast het kralingse bos en aan de andere kant grenst het aan capelle. Je bent daar dichtbij winkelcentrum alexandrium. Met de metro naar de stad is even lang als vanuit capelle, ongeveer 20 minuten. Rotterdam Oost (en capelle) zijn prima. In rotterdam staan Oost en Noord bekend als nette plaatsen. 110 morgen is ook een chille buurt, als je echt rust wilt. Net als hillegersberg.
Totaal iets anders om te bekijken is de wijk kralingseveer, ligt in de buurt van capelsebrug. Succes met de zoektocht
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Prima toevoeging!
Rotterdam :
Bergpolder - een wijk tussen het dure Blijdorp en het Oude Noorden, wonen aan een van doorgaand verkeer afgesloten singel [Bergsingel] en in het verlengde de eveneens stille maar inmiddels wel weer met aan beide zijden doorlopend verkeer, de Noordsingel.
Heerlijk stil hoewel vlakbij de rondweg [Gordelweg en ook de grote weg], vlakbij het Sint Franciscus Gasthuis [ziekenhuis] en vlakbij het centrum, trams en bussen en dichtbij Station Noord.

Totdat jullie genoeg gespaard hebben om je droomhuis te kunnen kopen in of wel het heel prijzige Hillegersberg, dan wel in het ook niet goedkope Blijdorp, is het misschien raadzaam om nog even te huren.
Echter wat je natuurlijk ook kunt doen is tijdelijk een verdieping kopen, in Bergpolder. Weet niet of dat vandaag de dag nog zo is, maar in de tijd dat ik er woonde was een etage kopen stukken goedkoper dan diezelfde etage huren.

Ik heb gewoond o.a. in de Alexander polder/Lage land, heerlijk wonen, maar werd er te druk.
Bergpolder heb ik ook gewoond, zo ook in het Oude Noorden en geloof me Bergpolder is vele malen prettiger, rustiger ook qua bevolking. Op de Bergweg en in het winkelcomplex op de grond waar het Eudokia Ziekenhuis heeft gestaan, zijn genoeg winkels, een stukje verder [in het Oude Noorden] op de Zwartjanstraat/Noordmolenstraat zijn er nog meer te vinden.

Voor de hond kun je in 10 minuten in het Kralingse Bos zijn of in 15 minuten in het Lage Bergse Bos. Langs de beide singels kun je tijdens de normale uitlaatcessies wandelen, of aan de overkant van de Gordelweg, daar zijn lange paden langs het water.
In Blijdorp -10 minuten afstand- kun je ook nog met de hond terecht in het Vroesenpark.

Antwoord

Mijn advies is te gaan kijken in Bergpolder en dan met name op de Bergsingel . Kijk naar je plannen voor de toekomst, misschien willen jullie toch nog een paar jaar sparen en derhalve wachten met je droomhuis, in dat geval is het misschien verstandig om niet te gaan huren maar een etage te kopen , dat zou wel eens veel goedkoper kunnen uitpakken dan huren.

[let wel op: Op de Bergsingel is aan de ene kant een basisschool en aan de andere (over-)kant een 'Islamitische Universiteit' waar het af en toe druk zou kúnnen zijn].

Succes ermee!

Toegevoegd na 2 minuten:
Rotterdam Centrum is in minder dan 10 minuten op de fiets te bereiken, ik zeg niet 5 minuten voor het geval je een verkeerslicht 'tegen' hebt ;-)