kun je een ficus snoeien?

Toegevoegd na 1 uur:
Volgens mij is het een ficus elastica

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Antwoorden (2)

U kunt inderdaad een ficus snoeien. Het beste kunt u dat doen in de lente/zomer. Dit doet u als volgt: U snijdt kleine stukjes af van de te lange takken (maximaal 1/3 van de tak, vanaf de bovenkant). Als u meerdere takken van de plant afknipt (waarbij u in totaal 1/3 van het totale bladoppervlak wegneemt), mag u de plant de eerste 2 weken maar een klein beetje water geven. Daarna kunt u hem voorzichtig iets meer geven.
Bron:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om te beginnen noem je een familie die uit vele soorten bestaat.
Dus er is geen eenduidig antwoord.

Een ficus die relatief veel voorkomt, de benjamini (met al die kleine blaadjes) kun je rustig (een beetje) snoeien.

Bij veel ficus soorten wordt de plant minder sprietig na snoei, vaak vertakt hij zich nl op die plek.

Terugsnoeien tot 10 cm boven de pot is echter niet aan te bevelen

Toegevoegd na 3 uur:
de elastica heeft minder en grote bladeren, die gaat zich vertakken op de plek van het snoeien

In tropische landen leeft deze plant gewoon in het wild, als hij er niet tegen zou kunnen dat er eens een stukje afgaat (bijv afbreekt in een storm) zou hij het niet lang maken in de natuurl.