Kan er van een betegelde muur een deel van de tegel worden weggehaald ,zoja hoe?

Ik wil op een al bestaande betegelde muur een deel van de tegel zelf weg laten halen dus niet op de voeg om er decoratieve rand tussen te zetten. Kan dat en zoja hoe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Ja, dat kan, je moet de voeg om de tegel die je gedeeltelijk wil verwijderen, wel voor een groot stuk weghalen, trek met een timmermanspotlood een streep op de tegel, waar deze doorgezaagd moet worden. Huur, koop, of leen een kleine cirkelzaag als je deze niet bezit. Zaag hiermee de tegel in tweeën, verwijder het stuk tegel dat je wil verwijderen door vanuit de voeg, deze voorzichtig weg te hakken, met behulp van een beitel en een hamer. Daarna kun je de sierrand aanbrengen en de voegen weer aanbrengen. Zorg wel dat je een zaag hebt die geschikt is voor tegels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou dat tot 2x toe een slecht antwoord zijn? Ik heb dit zelf nooit gedaan, maar ik klus ook regelmatig. Het lijkt mij een heel goede manier. Van mij krijg je een + ter compensatie van die minnen. De vraagsteller zegt dat hij het niet op de voeg wil. Dat lijkt mij heel moeilijk want je hebt ergens ruimte nodig om het te verwijderen stuk tegel eruit te kunnen tikken. Het antwoord van crea geeft dat ook aan. Misschien is het mogelijk om op crea's manier 2 keer de tegels door te zagen. Het gedeelte tussen de twee zaagsneden zou je dan helemaal stuk moeten tikken om het vanuit het midden weg te halen. Maar dan denk ik dat je veel meer kans hebt op beschadiging van de resterende tegels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zelf mijn tegels in de keuken op deze manier verwijderd (jaren terug), ik hoefde niet eens voorzichtig te doen, toch bleven er verrassend veel tegels bijna heel. Dus als je het voorzichtig doet, moet het lukken. De voeg moet er uit, je moet inderdaad ruimte hebben, zeker het beginstuk, om je beitel ertussen te krijgen. De voeg heel houden lukt sowieso niet, die brokkelt af als je gaat beitelen. De voegen heb ik verwijderd met een Dremel. Het is wel een hele klus.
En die minnen, ach ik maak me er niet druk meer om, als er alleen wordt gemind, zonder motivatie, dan is de min vast niet voor het antwoord bedoeld, maar voor mij persoonlijk. Als de min voor het antwoord was bedoeld, dan had er nu dus ook een beter antwoord onder dat van mij moeten staan.. Bedankt voor je reactie Manjo.