Kan je kerstverlichting aan de verwarmingsbuizen hangen?

Je ziet wel eens van die leuke plaatjes met kerstlampjes die opgehangen worden boven een bed enzo.
Nu wil ik dat ook doen maar dan in de gang en daar hangt een verwarmingsbuis. Kan ik die lampjes daaraan vast maken?
Het gaat om een clusterverlichtings snoer.

Is het veilig of gaat dat te warm worden en vliegt de boel in de fik?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
9.2K

Antwoorden (5)

in het geval dat er plastic aan zit en de verwarmingsbuis te warm word kan het plastic gaan smelten. maar als de verwarmingsbuis niet al te warm word is dit wel gewoon mogelijk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Klopt !
Al moet de buis wel heel koel blijven wil ik het "veilig" noemen ! Aan de andere kant.... daar heb je een stop (of installatie-automaat) voor ;-p
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
- van mij:
C.V. water wordt niet warmer dan 90graden, meestal 60 a 80.
Er zijn plastics met een smeltpunt rond de 120 graden, maar van pvc ligt het al rond de 200. Plastics kunnen wel zachter worden vanaf rond de 80 graden, maar echt zacht wordt het pas bij hogere temperaturen.
Daarnaast is er nauwelijks contact met de buis, dus het snoer zal een stuk lagere temperatuur krijgen.
Geen probleem.

C.V. water wordt niet warmer dan 90graden, meestal 60 a 80.
Er zijn plastics met een smeltpunt rond de 120 graden, maar van pvc ligt het al rond de 200.

Plastics kunnen wel zachter worden vanaf rond de 80 graden, maar echt zacht wordt het pas bij hogere temperaturen.
Daarnaast is er nauwelijks contact met de buis, dus het snoer zal een stuk lagere temperatuur krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
ps. als je bang bent dat het toch te warm wordt, zet de cv temperatuur dan iets lager. 60 a 70 graden is bijna altijd warm genoeg en het scheelt nog energie ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het snoer hangt direct tegen de buis aan. Het is een dubbele buis en heb het aan de onderste gehangen.
Maar verwarming in de hal zetten we nooit helemaal aan en de verwarming staat hier altijd max 20 graden. Weet niet wat de cv temperatuur daarvan is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De cv water temperatuur kan je meestal op de ketel ergens aflezen. (en eventueel aanpassen)
Ik heb zelf al 3 jaar kerstverlichting rond de verwarmingsbuis hangen en ze doen het nog steeds. Dus ik zou zeggen ja, het kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan ook gewoon isolatie rond je verwarmingsbuizen aanbrengen dan weet je zeker dat het niet te warm word voor de lampjes. Ik heb allerlei snoeren in de buurt van radiator en verwarmingsbuizen en ik heb nog nooit problemen gehad met smelten. Je moet alleen oppassen met adaptors bij een warmtebron want die hebben vaak een ingebouwde thermische beveiliging waardoor ze dan uitgaan. Sommige lampjes hebben ook een adapter maar die zit meestal bij het stopcontact. Verder slijten de lampjes wel iets sneller door de warmte, vooral bij gloeilampjes, dus misschien gaan ze een jaartje minder mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De retour is kouder dus dan pak je de retour buis minder last.