Wat is beter de kachel overdag en s'nachts laag en s'avonds hoog of altijd een constante temperatuur?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
5.2K

Het beste antwoord

Het is afhankelijk van de isolatie ,de soort kachel en brandstof ,de temperatuur in de ruimte en buiten, je gesteldheid,het vochtgehalte in de lucht en het gebruik van de ruimte.
Het minste energieverbruik is als de kachel helemaal niet brand, als de ruimte slecht geisoleerd is en daardoor zo ver afkoelt dat vocht gaat neerslaan op gladde oppervlaktes zoals ramen en andere koudere delen is het voordeliger om door te stoken omdat vocht vele malen moeilijker weg te krijgen is als droge koude. Als de buitentemperatuur bijna gelijk is met de stooktemperatuur en de ruimte is goed geisoleerd kun je de kachel ook aan laten omdat deze dan weinig zal branden . Als je stookt op vaste brandstoffen is het vaak beter om deze op een lage stand te laten branden omdat je hem anders slecht weer op gang krijgt indien het kouder word,zal je langer nodig hebben om op temperatuur te komen ,slechte trek van de schoorsteen, (deze is dan nog koud) met gas en cv speelt dat niet .
Een ruimte waar je overdag niet komt zoals een slaapkamer hoef je overdag helemaal niet te verwarmen maar een badkamer moet je altijd verwarmen liefst nog met een raam op een kier zodat het vocht eruit kan.
Als je wil weten hoe je met de cv om moe gaan met betrekking tot het stoken moet je een keer de temperatuur binnen en buiten opnemen dan de verwarming uitschakelen en kijken hoelang het duurt totdat de temperatuur de minimale aceptabele temperatuur voor jou bereikt vaak zie je dan dat de verwarming 's nachts maar eventje loopt als je de thermostaat op 15 tot 17 graden zet .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

's nachts laag en overdag uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wil je eigenlijk?
Maximaal comfort of minimale kosten.
Of een compromis.

Bij het laatste zou ik ervoor gaan om 1 uur voordat je thuiskomt de thermostaat hoog laten schakelen.
Afhankelijk van de isolatie van je huis 1 tot 2 uur voordat je gaat slapen hem laag zetten (hoe beter de isolatie hoe langzamer de afkoeling dus hoe eerder die weer laag kan.

Dan 1 uur voor je opstaat hem weer hoog zetten en tegen de tijd dat je opstaat ja ie al weer omlaag omdat je gauw daarna weg gaat naar je werk.

Heb je wel een 7 daags programmeerbare klok thermostaat voor nodig.

Het warmte verlies in je huis is afhankelijk van het temperatuur verschil tussen binnen en buiten dus als je de thermostaat altijd hoog hebt staan gaat er meer warmte verloren dan bij switchen tussen laag en hoog. Het opnieuw verwarmen van je huis is goedkoper dan cobnstant warm houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een misverstand dat de nachttemperatuur niet te laag mag worden, omdat opwarmen in de ochtend veel extra energie zou kosten. Zet de thermostaat dus op tijd laag; het liefst al een uur voordat je gaat slapen of de deur uit gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
s'nachts 16 graden,
Overdag 21 graden.
Je kan ook overwegen om alleen sávonds 21 graden te stoken, maar dan sta je in de ochtend wel flink in de kou.
Het hangt ook een beetje af van de isolatie van je huis, is het een hoekhuis, erg op de wind enz.
Het opwarmen van een huis van 16 graden naar 21 duurt wel even, maar is alles optimaal, hoeft het niet zo lang te duren, dan heb je wel een flinke besparing als de kachel s'nachts en overdag maar op 16 graden staat.
Lager moet je nooit gaan, want dan heb je weer zoveel energie nodig om op die 21 graden te komen.
Alles is dus nogal afhankelijk hoe je huis is en de plaats waar hij staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel die bij mij op 18 overdag de tempreatuur om te werken en s'nachts op 15. Maar die paar graden leverdt je wel aardig at geld op aan het eind van het jaar +1
Altijd een constante temperatuur aanhouden.
Als je hem 's nachts laag zet en 's avonds hoog, heeft de ketel heel veel tijd nodig (en gas) om de boel weer op te warmen. Alles koelt af, de wanden, vloeren, meubels enz.
Bovendien gaat de ketel eerder stuk.
Het is alles bij elkaar misschien ietsje duurder op de energie rekening maar het grote voordeel is dat het beter is voor je woning en meubels + een aangenamer warmte beleving.