Na vakantie vonden we een slaapkamer vol met ongedierte. Welk beestje is dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Het beste antwoord

Dit zijn gewone snuitkevers. Waarschijnlijk graanklanders, mogelijk rijstklanders.

Zoals de naam al zegt, leven ze van graan resp. rijst. Waarschijnlijk komen ze ergens vandaan waar ze lekker van graan of rijst hebben kunnen snoepen.

Zuig de diertjes weg, en loop daarna je slaapkamer plus de omgeving door op zoek naar graan, rijst of iets vergelijkbaars. Zuig alle kieren en spleten goed leeg, zodat de dieren geen voedsel meer kunnen vinden. Inspecteer vooral je voorraden en gooi alles weg waar de beestjes of hun larven van hebben gesnoept.

Vraag zonodig ook je buren te controleren of er bij hen ook geen oude voorraden liggen. En kijk in de tuin, als je bijvoorbeeld kippen of konijnen hebt is het goed mogelijk dat zich ergens in een hoekje een voorraadje voer heeft verzameld waar de dieren zelf niet meer bij kunnen komen, maar deze insecten wel.

Cryofiel