Hoe kan het bovenste deel van het glas in mijn raam warmer zijn dan het onderste deel?

Mijn kamer ligt aan de westelijke kant, en dus 's zomers het overgrote deel in de zon.

Het viel me al een tijdje op dat het bovenste deel van het raam in de zon ontzettend heet word en dus warmte naar binnen straalt waardoor het erg heet word in mijn kamer. Hier wil ik iets tegen doen, maar dat terzijde.

Het onderste deel van het raam (ongeveer 3/4e deel van het glas) is nagenoeg koud, ook al staat het volop in de zon!

Het raam betreft een dakraam van VELUX (voor de echte kenners: GGL 308)

De glasmaten daarvan zijn breedte: 60 cm Lengte: 116 cm

Mijn vraag is dus ook:

Hoe kan het bovenste deel van het glas in mijn raam warmer zijn dan het onderste deel?

Toegevoegd na 4 minuten:
overigens het moge duidelijk zijn dat het glas één geheel is,
dus niet in verschillende stukken.

Daarom vind ik het zo vreemd dat boven warmer is dan onder.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Dit komt omdat warmte de eigenschap heeft dat het omhoog stijgt.
Een mooi voorbeeld hiervan is een sauna.
Als je in een sauna ligt, heb je het meestal stikheet.
Je kunt dit veranderen door een bankje naar onder te gaan liggen, want, zoals hierboven, warme lucht stijgt op dus als jij onder ligt bevindt zich daar veel minder warmte oftewel is het veel aangenamer.
Dit gebeurt ook bij jou raam, warmte stijgt op dus zal de onderkant van je raam veel kouder zijn dan daarboven, dit is nou eenmaal zo, je kunt er niet veel aan veranderen.

Ik hoop je geholpen te hebben!

Bram.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Warmte in de kamer stijgt omhoog.
De temperatuur boven in de kamer is ook altijd warmer als beneden.
burgos
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat begrijp ik, maar het raam zit op zo'n 40 cm vanaf de grond, en staat volop in de zon. Denk dat die enkele centimeters geen verschil kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik bedoel, als het glas nou 2 of 3 meter lengte zou hebben, zou ik begrijpen dat het bovenin warmer is op het glas. Maar het gaat hier om een raampje van 116 cm.