Hoe kan ik de dakpannen schoon krijgen. Er zit nml mos en aanslag op. De dakpannen zijn ruw.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

als er mos op groeit en de dakpannen al ruw zijn, is een hogedrukspuit geen verstandig middel. de pannen zullen dan vrijwel zeker stuk gaan. als ze al ruw zijn, zullen ze ook bros zijn.
de druk van een hogedruk spuit is erg hoog en kunnen na een aantal keren zelfs betonnen opppervlaktes beschadigen.
Het mos met de hand verwijderen en daarna met een gewone waterstraal zoveel mogelijk zand tussen de groeven verwijderen lijkt mij de beste methode.
het dak op mijn huis is ook begroeid met mos, maar dat is aan vervanging toe, dus ik doe er niets meer aan en dat lost zich op als er nieuwe pannen dakpannen op komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat gaat prima met een hogedrukspuit, zeker als je HG mosverwijderaar toevoegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hiervoor zijn speciale schimmelwerende producten verkrijgbaar zoals "Anti-Mos" van Aquaplan (richtprijs 21,95 euro voor 6 liter) of "Anti-Mos" van Rubson (richtprijs 21,45 euro voor 5 liter). Het product kan aangebracht worden met een borstel, een rol of een verstuiver.

Het aanbrengen van het product moet zeer systematisch en met voldoende schimmelwerend middel gebeuren. De gemiddelde dosering is een deciliter tot een halve liter per vierkante meter. De schimmelwerende producten zijn niet giftig en vergen dus ook geen bijzondere beschermingsmaatregelen.

Nadat het middel is aangebracht moet u gemiddeld tussen de 15 minuten en een uur wachten, (zie gebruiksaanwijzing) zodat het product kan inwerken.

Tip: Bekijk eerst het weerbericht voordat u aan de slag gaat. Indien het gaat regenen kunt u namelijk weer van voor af aan beginnen!

Het reinigen van de dakpannen
In deze fase gaat u het dak daadwerkelijk reinigen. Hiervoor kunt u een hogedrukreiniger of een borstel met tuinslang gebruiken. Indien u gebruik maakt van een hogedrukreiniger, let er dan op dat u niet door de kracht van de straal de dakpannen van het dak af spuit.

Let op: Niet alle dakpannen zijn geschikt om met een hogedrukreiniger gereinigd te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ze ondergedompeld in een sopje en vervolgens afgeboend. Maar dan moeten ze er wel af. Je kan koperen strips op je nokvorsten zetten want daar houdt mos niet van. Mos zal dan niet meer op de pannen aangroeien. Dit kan niet in combinatie met zinken dakgoten.