Waarom hebben katten en honden een natte neus ?

Ik weet dat als katten en honden een droge neus hebben dat ze dan niet gezond zijn maar verder weet ik de funktie
van een natte neus niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.9K

Antwoorden (6)

Een hond met een natte neus kan beter ruiken. Als een hond slaapt wordt de neus droog, bij het wakker worden maakt hij zijn neus nat en gaat eens lekker zijn omgeving afsnuffelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De neus zegt niet zoveel over de gezondheid van de hond. Een natte, koude neus betekent niet persé een gezonde hond en een warme neus niet persé een zieke hond. De neus moet niet gebarsten zijn en er mag geen uitscheiding uit komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hond:

Deze natte neus wordt onder andere bepaald door kliertjes in de bedekking van de neusspiegel en doordat de traanafvoerbuizen van de beide ogen uitmonden vooraan in de neus.

Overigens: De neus zegt niet zoveel over de gezondheid van de hond. Een natte, koude neus betekent niet persé een gezonde hond en een warme neus niet persé een zieke hond.

Kat:

Het traanvocht verzamelt zich in de ooghoek, waar twee traanbuisjes het overtollige traanvocht afvoeren via de neus (1 ml per dag). Dit verklaart waarom een neus altijd wat vochtig is. Een natte neus betekent dat er voldoende traanproductie is, maar wil niet zeggen dat het dier niet ziek kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten hebben normaal gesproken een droge neus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij mensen is de neus aan de bínnenkant altijd vochtig.
Om geur waar te nemen moet de neus namelijk vochtig zijn.

Dat kan je zelf testen door als je wakker wordt in een kamer met c.v. aan, en je neus is droog, maak even de binnenkant nat met een vinger met een druppel water en je ruikt meteen veel meer.

Bij een hond zitten de slijmvliezen aan de buitenkant. Daardoor kan hij beter zijn omgeving ruiken. Mensen ruiken pas iets als het ín hun neus komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten hebben alleen een natte neus als ze verkouden zijn.