schimmel in huurhuis, wat zijn mijn rechten?

In oktober hebben wij een huurhuis van de woningbouw gehuurd. We merkten al vrij snel dat het een vochtig huis was, met name de beneden verdieping. In de kelderkast is de luchtvochtigheid het grootst, zit rond de 95%. In de woonkamer is deze zo'n 80% (bij 17C), 70% (bij 19C) en als het buiten regent hoger. Nu constateerden we vorige week op verschillende plaatsten schimmel in huis: op het rubber bij het raam in de keuken (open keuken; maar we koken nog niet eens echt, vnl magnetron maaltijden), in het kastje onder de wastafel, in de toiletpot.... En dat terwijl in de zomer, voor wij in dit huis trokken zo'n beetje alles gerenoveerd is: muren en plafons opnieuw gestuukt, nieuwe radiatoren, nieuwe elektra, nieuwe gasleidingen, nieuwe keuken, wc en badkamer... 't Gaat trouwens om een rijtjeshuis van '57.
Wat wij ons dus afvragen: kunnen wij de verhuurder hiervoor aansprakelijk stellen? Is het zijn probleem, of moeten wij ermee leren leven? Zoveel schimmel in nog maar een paar maanden lijkt mij nou niet echt gezond... Recentelijk is er dubbel glas geplaatst, en boven zitten er wel tochtstrips in de ramen. Beneden niet.
Wie weet er wat hierin onze rechten zijn? Of wat kunnen we hier tegen doen?

11 jaar geleden
in: Wonen
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lucht je wel vaak genoeg? Je moet geregeld alles even tegen elkaar open zetten. Alleen de tochtstrips zijn niet voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik huurde een keer een woning waar al schimmel in zat, reactie: ja..dat moet je zelf oplossen
Pieter2011
11 jaar geleden
Als een huis (een tijdje) leegstaat, dan ontstaat er veel vocht. Hetzelfde effect krijg je als je onvoldoende ventileert. Ook door de renovatie zit er waarschijnlijk nog heel wat vocht in planfonds, vloeren, wanden enz. Dat krijg je alleen maar weg door flink te stoken én te ventileren! Zeker niet door alles potdicht af te sluiten. Misschien is de woning wel té goed geïsoleerd en zijn er te weinig ventilatieroosters aangebracht. Actie ondernemen tegen de verhuurder heeft alleen een redelijke kans van slagen als vergelijkbare opgeknapte woningen in de straat hetzelfde vochtprobleem hebben.

Antwoorden (1)

Je schrijft dat het huis pas gerenoveerd is, dat is denk ik de oorzaak.
Vooral met het stuken komt er veel water in het huis.
En waarschijnlijk "te" goed geïsoleerd waardoor het vocht nog niet het huis uit is.
Om hier wat aan te doen kan je een paar dingen doen.
Flink en lang stoken +/- 22c en dan goed ventileren (ventilatie roosters open, ramen open, enz.)
Goedkopere oplossing: aan de huisbaas vragen, om een bouw ontvochtiger te plaatsen en net zolang aanhouden tot het meeste vocht er uit is.
Wel als dit opgelost is goed blijven ventileren.
Mijn mening is dat de huisbaas dit moet betalen.