Hoe neemt het VVE bestuur een incassobesluit bij 2 eigenaren?

Een VvE moet een incassobesluit nemen om vorderingen uit handen te kunnen geven als gevolg van, in dit geval, blijkbaar achterstallige betalingen van een van de eigenaren (die het overigens niet terecht vind, vanwege foutjes in de administratie van de VVE).

- Maar hoe zit het met dit incassobesluit indien de andere eigenaar het niet eens is en de ander wel.
Moet er eerst een ALV komen? Want dan is het nog steeds1 tegen 1.

- Hoe kan de eigenaar bezwaar maken tegen de voorgenomen incasso maatregelen als de VvE voet bij stuk houdt?

een jaar geleden
1.6K
ronron1212
een jaar geleden
Het incassobesluit is alleen van toepassing op VvE’s die een splitsingsakte hebben vóór het jaartal 2006. In het incassobesluit staat wat gedaan moet worden als leden niet betalen en welke (rechts) maatregelen hieraan verbonden zijn. Het is een machtiging aan de bestuurder voor het treffen van (rechts) maatregelen voor achterstallige bijdragen en/of exploitatietekorten.
ronron1212
een jaar geleden
Heb je het over een vve van twee leden?
roelp
een jaar geleden
@ronron1212: Splitsingsakte uit 1977 (woning bouwjaar 1930).
Inderdaad 2 leden: ik, simpele hardwerkende burger met één bovenwoning (3/5 deel) en andere eigenaar een vastgoedhandelaar (2/5 deel) met tig huizen die o.a. de begane grond woning heeft en vrehuurd. Het beheer is uitbesteed aan een VVE beheer kantoor dat, naast de gewone VVE bijdrage, forse beheerkosten en administratekosten in rekening brengt. Voor de gewone man bijna niet te betalen: voor de vastgoedhandelaar een prikkie.
Handelaar en VVE kantoor werken onder een hoedje. Indien er wordt gevraagd om inzicht in de kosten van beheer wordt er gedreigd met incasso. Om kosten te besparen ten gunste van de VVE kas, wil ik het beheer overnemen, maar VVE kantoor en handelaar zijn tegen.
- Hoe kan ik incassomaatregelen vermijden als ik het er niet mee eens ben?
- Hoe kan ik het beheer overnemen? (weet dat voor 2 eigenaren uitbesteden beheer niet verplicht is).
ronron1212
een jaar geleden
De rechter is de enige nog te bewandelen weg.

Antwoorden (1)

In geval van een bestaand incassobesluit is de bestuurder bevoegd het incasso uit te besteden. De vraag is wie de bestuurder is.
Indien die handelaar de bestuurder is dan zit je daar aan vast en hoeft er niet eerst een ALV te komen. Overigens kan het zo zijn dat het niet 1 tegen 1 is maar dat de stemrechten zijn verdeeld conform oppervlakte dus 2/5 tegen 3/5. In de splitsingakte/reglement zou je moeten kijken welke stemverhoudingen gelden bij het wijzigen van een incassobesluit.
De eigenaar kan niet bezwaar maken dus tenzij daar iets anders over staat in de akten.
Ik lees overigens wel dat voor het wijzigen van een splitsingakte een meerderheid van 80% is vereist. Het lijkt er dus op dat je hier aan vastzit tenzij handelaar mee wil werken.

https://vkmakelaars.nl/blog/juridisch-advies/de-kleine-vve-wat-moet-je-weten/
Toegevoegd op 03 augustus 2022 16:48: tekst
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@erotisi welke eigenaar kan geen bezwaar maken?
erotisi
een jaar geleden
in dit geval roelp