Heb ik recht op een uitwonende beurs?

Mijn vriend huurt een appartement. Ik woon hierbij in maar sta nog ingeschreven bij mijn ouders. Als ik mij inschrijf op het adres van mijn vriend heb ik dan recht op een uitwonende beurs?
Hij heeft een vaste baan en ik studeer nog.
Krijgt mijn vriend dan geen extra kosten zoals: afval, onderhoud omdat het dat dubbel word?

een jaar geleden
1.6K
tinus1969
een jaar geleden
Je doet een mbo opleiding?
Rvd
een jaar geleden
Ja ik doe een mbo opleiding

Antwoorden (1)

Als jij verder aan alle voorwaarden voor een beurs voldoet, heb je inderdaad recht op een beurs voor uitwonende studenten als je niet meer bij je ouders staat ingeschreven. Voor de beurs maakt het niet uit of je dan zelf een kamer of een zelfstandige woning huurt of bij iemand in gaat wonen.

Voor je vriend betekent het inderdaad dat hij meer gemeentelijke belastingen, waterschapsheffingen etc moet gaan betalen. Of eigenlijk: dat jullie samen meer moeten gaan betalen dan hij alleen. Die extra kosten zijn echter veel minder dan wat jij jaarlijks aan uitwonende beurs ontvangt. Het lijkt mij heel reëel dat jij aan die extra kosten meebetaalt.

Overigens: als jij meer dan 4 dagen per week bij je vriend woont, dan is het niet een vrije keuze om je daar in te schrijven, maar een verplichting. Je bent wettelijk verplicht om je in te schrijven op het adres waar je het meeste verblijft. Doe je dat niet - of te laat - dan loop je kans daar zelfs een boete voor te krijgen.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Aanvulling: Of je afvalheffing etc gaat betalen hangt van d gemeente af - die regels verschillen (waar ik woon gaat bv vuilnis met een pasje en betaal je voor de hoeveelheid die je weggooit).
wat veel meer effect kan hebben, is dat je toeslagpartner wordt, wat invloed kan hebben op zorg- en huurtoeslag.