Kan ik een huis huren met stufi en huurtoeslag krijgen?

Hallo,
Ik wil namelijk op me zelf gaan wonen. Ik heb een stufi van 807 euro en een wezen pensioen van 57 euro daarnaast krijg ik nog 120 euro stagevergoeding en 95 euro zorg toeslag. Ik sta al ingeschreven in een woningbouw, en reageer op huizen. Maar nou is mijn vraag heb ik wel recht op huurtoeslag en stel als ik een huis aangeboden krijg kom ik er wel dan voor in aanmerking? Want ik werk namelijk niet..

Groetjes,

Simal

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Ja, ook als student kun je een zelfstandige woning huren. Met name in grotere steden zijn er vaak speciale studentenwoningen. Die zijn klein en relatief goedkoop, maar wel met eigen voorzieningen. Daarvoor kun je huurtoeslag krijgen.
Er zijn ook wel woningbouwverenigingen die 'gewone' woningen aan studenten verhuren, maar dat beleid kan per vereniging verschillend zijn. Een speciale studentenwoning moet je na je studie weer verlaten. In een reguliere huurwoning kun je zo lang blijven wonen als je wil. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor jou maar ook voor anderen. Een woning voor studenten is daarom vaak sneller te vinden dan een goedkope reguliere huurwoning.

Je komt alleen in aanmerking voor huurtoeslag als:
- je een zelfstandige woning huurt, dus eigen toegangsdeur, eigen keuken, eigen toilet en douche.
- je rekenhuur tussen de 223 en 414 euro ligt, dit is de kale huur + servicekosten, maar zonder de kosten voor je eigen gas, water, licht, internet etc. (Als je ouder dan 23 bent kun je ook duurdere woningen huren met huurtoeslag, maar je maandelijkse kosten nemen dan wel toe.)
6 jaar geleden
nou dit is een lastige, technisch gezien zou het moeten kunnen, maar je gaat nooit gerant kunnen zijn voor een woning waarbij je huurtoeslag nodig zou hebben omdat je op basis van jou inkomen krijgt en niet obv inkomen + uitkering. daarnaast werkt het idd voor woningbouwvereniging weer anders dan voor vrije sector woningen.

woningbouwvereniging huizen komen zonder zorgtoeslag als jij nog geen 23/24 bent en je stufi en toeslagen tellen niet mee als inkomen voor het berekenen van waar je voor in aanmerking zou kunnen komen. vrije sector huizen daarin tegen zijn 9 van de 10 keer echt te duur, zeker op gewilde plekken.

dus ja je kan huurtoeslag krijgen, maar waarschijnelijk kom je niet in aanmerking voor de woningen waar dit van toepassing is en daarnaast als je wel in aanmerking zou komen qua financien zou je weer geen huurtoeslag krijgen omdat dit ook weer op basis is van inkomen...
het is verwarrend en zeker de laatste tijd omdat er met het afschaffen van stufi en het omgooien van dit systeem ook zoveel verandert is bij studenten, wat je volgensmij het beste kan doen is contact leggen met iemand via school of gemeentekantoor die je hier verder in kan helpen, zoals jij zelf aangeeft krijg je een wezen pensioen? nou ja als dat dan inderdaad betekend dat je bij een moeilijke taak als een woning vinden ( waar je je. ooknog een beetje thuisvoelt natuurlijk) dus alleen voor staat, en daar is hulpverlening voor! iemand die samen met jou gaat kijken wat je zou kunnen betalen en eventueel krijgen, maar ook of je niet toevallig in een voorrangsregeling valt ed.