Mijn kachel stinkt als ik ze aanmaak. Wat betekent dit?

Het is weer winter en er hangt weer een brandlucht in mijn huis van de kachel. Moet ik ze nu laten schoonmaken? Of is dit gewoon zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
9.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kachel of CV?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kachel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat je wel gewoon jaarlijks je schoorsteen vegen, als je een kachel hebt ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kachel zelf moet ook elk jaar ff schoon gemaakt ..

Antwoorden (3)

Het zou kunnen dat je de kachel goed gepoetst hebt met een of ander poetsmiddel. Als de kachel dan warm wordt, wordt dat poetsmiddel ook warm, en gaat inbranden of verdampen. Dat veroorzaakt stank. Het kan ook zijn dat er stof op de kachel ligt, dat kan ook stinken als het verhit wordt. Maar dit zou dus over moeten aan als de kachel langer brandt. Is dat niet het geval, dan is er iets anders aan de hand
11 jaar geleden
Misschien is de schouw vuil of licht er een vogelnest is of zo, dan kan de rook, dus ook de stank niet helemaal weg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat is niet gewoon.
In het najaar is het verschil van temperatuur, binnen en buiten vaak minder groot dan in de winter.
Hierdoor is er minder trek in de schoorsteen.
Als je dan de kachel wil temperen, is er onvoldoende trek in de schoorsteen en begint de kachel te stinken.
Onderschat het gevaar er van niet, je kunt hier behoorlijk ziek van worden.
Andere mogelijke oorzaken:
Nest in de schoorsteen.
Te vuile schoorsteen/kachel.
Onvoldoende trek in de schoorsteen.
Ontbreken van een trekkap op de schoorsteen.
Schoorsteen steekt niet voldoende boven het dak uit.
Je stookt te nat hout.
De schoorsteen is vochtig van binnen door regen/ condens.
Er zitten kieren in je kachel.
Deurtje is kromgetrokken.