Hoe vermeerdert de crocus zich

Ik heb jaren geleden crocusbolletjes in het grasveldje in mijn tuin geplant.Nu....jaren later staat de lichtpaarse variant overal ook bij de buren en zelf aan de overkant van de weg in het gemeentegroen. Zijn dat "nazaten" van de door mij geplante crocussen of is het gewoon een wilde soort. En verspreidt de plant zich net als andere bloemen...met zaad ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.9K

Antwoorden (4)

via de bolletjes, maar ook door zaad dus het kan beiden
het hangt af van de soort crocus (zie link)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
crocussen zaaien zich snel uit, en vormen bovendien makkelijk broedknolletjes.
op die manier verspreiden ze zich idd razendsnel.
Rieneke1
13 jaar geleden
Hetzelfde principe als aardappels . Je plant er 1, en je krijgt er nog veel meer voor terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De crocus is een knolgewasje, deze knolletjes gaan maar een jaar mee, dan is het knolletje op, maar als het goed gaat, dan zijn er twee knolletjes voor in de plaats gekomen + een aantal hele kleine knolletjes.
Heel vaal gebeurt het met de tuin opruimen dat die kleine knolletjes met het oude groen wordt uitgetrokken, tuinafval dat wel eens in hetgemeentegroen wordt gegooit, bevatten heel vaak die kleine knolletjes, of grond die over is uit een tuin, wordt met de kleine knolletjes verdeelt in het openbaar groen, die zich daar gaan vestigen.
Na enkele jaren bloeien dan ook deze kleine knolletjes.
Bijna altijd zullen de crocussen zich zo vermenigvuldigen.
Via zaadjes, is het bijna niet mogelijk, dat het crocus zaad uit jouw tuin, over de weg waait de gemeente strook en de tuin van de buren in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
hihi wist dat je op zou duiken hier :))