Hoe zit het met het volgende, als je een huis wilt kopen?

Ik heb daar totaal geen ervaring mee, en het duurt ook nog wel even voordat ik daarmee bezig ga zijn, maar toch.
Bijv, je ziet een huis, je droomhuis van 350.000 euro.
Is het dan zo, dat dat gehele bedrag als hypotheek wordt betaald, of kan je ook een deel (of groot geheel) "gewoon" betalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is het zo dat je je droomhuis nooit zult kunnen betalen, want je kunt maar een hypotheek nemen tot een bepaald bedrag en droomhuizen zijn helaas vaak duurder.

Het beste antwoord

Je kan gewoon je eigen geld inleggen. Maar als je dat wilt doen, moet je even rekenen of dat inderdaad interessant is.

Als je een hypotheek neemt, betaal je nu ongeveer 4% rente.

Echter, de betaalde rente over een lening voor een huis mag je van je belastbaar inkomen aftrekken. Deitelijk betekend dat, dat je van de inkomsten belasting een stukje terug krijgt, en wel het belastingpercentage van je inkomsten, over de betaalde rente over je hypotheek:

Dus als je met je inkomen in de 40% inkomsten belasting band zit, krijg je 40% terug van de betaalde rente.

Je betaald dan dus effectief 0.60 * 4% = 2,4% rente.

Als je dus een rente van 2.4% kan krijgen op je spaargeld, kan het dus interessant zijn je geld op een spaarrekening te zetten. Maar dat moe tje dan wel doen. (Ter info: ik eb afgelopen jaar 40% toename op mijn spaargeld gehaald)

Hou er hierbij rekening mee dat de hypotheekrente aftrek op den dur gaat verdwijnen: Je moet in je hypotheek een clausule op laten nemen dat je een serieus deel (bv 15% van je hypotheek) zonder straf mag afbetalen elk jaar: Dan kan je je spaargeld in de hypotheelk steken als de wetten veranderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
er zijn trouwens heel veel soorten hypotheken. Laat je bij bv een hypotheker kostenloos voorlichten. Dan krijg je ene goed idee van de hoogte van de lening, en de manieren waarop je je geld gefinancieerd wilt zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kan een hypotheek nemen op het bedrag wat je te kort komt, dus je kan 'gewoon' betalen als je geld hebt.
Hierdoor zal je hypotheek lager zijn en je dus een lager maandbedrag hebben, alleen maar gunstig dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms is het verstandig om, ondanks eigen vermogen, toch het gehele bedrag te lenen. Dit heeft namelijk fiscale voordelen. Je moet je dus erg goed laten voorlichten voordat je besluit hoe je het gaat doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat advies om toch maar te lenen is de grootste bogus story ever told in Holland.

Natuurlijk moet je je hypotheek zo klein mogelijk houden, want over je schuld betaal je 5 % interest en in het gunstigste geval krijg je 2.5 % van de belastingdienst vergoed. Zolang dat nog gebeurt. Als je in staat bent om die schuld in de komende 10 jaar nog af te lossen, dan zit je de rest van je leven wel goed.

'Wie zijn schulden betaalt verarmt niet, maar raakt zijn centen kwijt' wist mijn oude moeder altijd zo duidelijk naarvoren te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de meeste banken kan je een hypothecaire lening krijgen tot ongeveer 110 % van de koopsom (dus koopsom + kosten), mits de Executie-Waarde niet te veel afwijkt.
De E.W. is de getaxeerde waarde van de woning bij een gedwongen verkoop, als je niet meer betaalt.
Maar de hoogte is ook afhankelijk van je (jullie) inkomen.
In het algemeen gezegd, gaat de bank tot maximaal 4 x het (totale) bruto jaarinkomen.
Als je gespaard hebt kan dat als eigen geld worden ingebracht, waardoor de maandelijkse lasten lager worden.